Online profilering

Werk online aan je identiteit voor een sterkere positie

Is de ouder van nu anders dan die van een paar jaar geleden? Vast wel, maar de gedachten van ouders (‘ik wil de beste school voor mijn kind’) zijn nooit veranderd. De manier waarop ouders het beste voor hun kind proberen te zoeken wél. Online gaat een wereld aan informatie voor hen open. Staat jouw school of bestuur daartussen? Steeds meer onderwijsinstellingen zetten als gevolg van leerlingendaling of concurrentie in op profilering. Hoe staat het met jouw online profilering en is er nog wat te verbeteren?

Aan de slag met profileren 
Hieronder vind je de belangrijkste onderdelen voor online profilering.  

Wat is je doel en wie wil je bereiken? 
Zoals eerder gezegd is een goede profilering voor elke school aan te raden. Maar als je met een probleem als leerlingenkrimp of lerarentekort te maken hebt, wil je met name dáár op inzetten. Dat wordt dan het doel van je profileringsstrategie. Na de vraag ‘wat is je doel?’ volgt automatisch de vraag ‘wie is je doelgroep?’ Een vraag die vanzelfsprekend lijkt, maar die in de praktijk jammer genoeg weleens buiten beschouwing wordt gelaten. Wie wil je bereiken? Zijn dat met name ouders? Pas afgestudeerde leerkrachten? (Toekomstige) leerlingen? En wie zijn die mensen? Op welke kanalen zijn ze het meest te vinden? Welke wensen hebben ze? Door deze vragen te beantwoorden kan je doelgericht van start.

Waar sta je voor als school? 
Als school draag je een belofte uit. Deze belofte is gebaseerd op de visie, missie en kernwaarden. Wat wil je uitstralen en wie wil je zijn? Het bespreken en vastleggen van deze punten is onvoldoende, ze moeten in alle uitingen zichtbaar zijn. Op de website, in het schoolgebouw, in de schoolgids. Online je visie en missie uitdragen doe je op verschillende manieren. Op je eigen website is er voldoende ruimte om te laten zien wie je bent en wat je doet. Welke tekst zet je op je homepage? Welk beeld kies je als eyecatcher? Welke kleuren gebruik je? Zijn het warme of koude kleuren en wat wil je hiermee uitstralen? Wat staat er bij de tekst ‘Over ons’? Vraag onafhankelijke personen eens wat zij van de site vinden, welke associaties ze krijgen en wat ze anders zouden doen. Feedback is veel waard! 

Wat doet de school twee straten verderop? 
In de omgeving zijn meerdere scholen die eveneens online aanwezig zijn. Wat doen zij om zich te profileren? Wat biedt jouw school dat de andere scholen niet bieden? Zet hierop in. Benoem je unique selling points en laat deze opvallen. Ook al zijn het voor jou en het team vanzelfsprekende zaken, voor de ouders hoeft dat zeker niet zo te zijn. Vraag ook eens aan huidige ouders en leerlingen wat zij zo bijzonder vinden aan het onderwijs op jouw school en wat zij het meest waarderen. Dezelfde vraag kan je natuurlijk aan je medewerkers stellen. Wat maakt het leuk en bijzonder om hier te werken?  

Slim omgaan met zoekwoorden 
Als een oriënterende ouder op ‘school [plaatsnaam]’ zoekt, wil je natuurlijk dat jouw school bovenaan de zoekresultaten prijkt. Ook als er landelijk meerdere scholen met dezelfde naam bestaan, is het belangrijk om deze positie te krijgen en behouden. Een manier om meer controle te krijgen hierover, is door slim om te gaan met zoekwoorden. Google Analytics is een handig hulpmiddel hierbij. In Google Analytics zie je onder andere welke pagina’s het meest worden bezocht en welke zoektermen bezoekers gebruiken. Dit is waardevolle informatie, want het brengt de wensen van de bezoeker in beeld. Vervolgens kan je voor je website deze zoekwoorden als key words instellen. 

Sta in de schoenen van de ouder 
Neem afstand van wat je al weet en beeld je in dat je een oriënterende ouder bent die de schoolwebsite bezoekt. Wat zijn je verwachtingen? Komt de website tegemoet aan deze verwachtingen? Wat straalt de website uit? Emotie is belangrijk in de oriëntatiefase van de ouder. Goed onderwijs wordt namelijk vanzelfsprekend gevonden en is daarnaast lastig te beoordelen. Emotie daarentegen heeft een grote rol in het beïnvloedingsproces. Wat voor gevoel krijgt een ouder bij het zien van de website? Komt de school over als een warme plek waar iedereen zich thuis voelt, of denkt de ouder eerder aan een strenge school waar de leerling weinig ruimte krijgt? 

Meer bereik via social media 
Via social media komen mensen in aanraking met producten, merken en personen die ze nog niet kennen. Zo kan iemand ook jouw school tegenkomen via deze kanalen. Het is daarom essentieel dat je socialmediakanalen aansluiten op de identiteit van de school. Als de bezoeker doorklikt naar de website, leest hij hetzelfde verhaal en proeft hij dezelfde sfeer als op social media. Het is een kloppend geheel. 

Naast dat je nieuwe groepen ouders kunt bereiken met social media, zijn deze kanalen ideaal om de relatie met ouders te versterken. Vaak is een kleine groep ouders heel actief en deze ouders verspreiden het goede woord. Ze zijn de ambassadeurs van de school. Koester deze relaties en peil of je voldoet aan de verwachtingen van de (oriënterende) ouders. 

Actief blijven 
Een sterke positie verkrijgen is één ding, het behouden van de positie een ander. Hoe zorg je ervoor dat je geloofwaardig blijft, dat je school nog steeds uniek is ten opzichte van de andere (concurrerende) scholen? Het antwoord hierop is simpel: blijf actief en alert. Organiseer regelmatig teambijeenkomsten om ervoor te zorgen dat alle neuzen nog steeds dezelfde kant op staan. Vraag geregeld de huidige ouders en leerlingen om feedback. Zijn zij nog honderd procent tevreden en zo niet, wat kan er dan verbeterd worden? Vergeet daarnaast niet de (social) media en andere scholen in de gaten te houden zodat je weet wat er speelt en zodat je eventueel actie kan ondernemen. 


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl