Een logo doet zoveel meer dan je denkt

Doe je ogen dicht en denk aan een gele letter M. Wat is het eerste dat in je opkomt? Veel mensen denken gelijk aan de bekende fastfoodketen. Wat een sterk logo! Eigenlijk heb je ook niet meer nodig als het aankomt op de herkenning van jouw school of bestuur. Een logo kan in één oogopslag vertellen wat voor soort school of organisatie je bent. 

De kracht van een logo wordt soms onderschat. Het voorbeeld van de gele M laat zien dat een logo meer is dan een simpel beeldmerk. In sommige gevallen heb je niet meer dan alleen het logo nodig wanneer het gaat om de herkenning. Denk hierbij aan het logo van Apple of Nike. Of de gele M van McDonalds. Het zijn krachtige en eenvoudige logo’s. Ze geven een sterke eerste indruk. Het beeld blijft hangen. Kijk nu eens naar je eigen logo. Wat valt je op? 

Bij het creëren van een logo is het belangrijk dat er goed wordt nagedacht over de kleur en de huisstijl. Ben je een duurzame school of organisatie, maar heb je een felrode logo met gele letters? Dan sla je de plank volledig mis. Verschillende kleuren roepen verschillende emoties op. Zo staat blauw vaak voor kalmte, wijsheid en helderheid. Groen roept meer ontspanning, natuur en kalmte op. Rood wordt vaak geassocieerd met liefde en warmte, maar ook met kracht en gevaar. In het onderwijs zijn de kleuren blauw en groen vaak terug te zien, omdat deze vaak wijsheid en gezondheid uitstralen. Dat weet ook McDonalds, die eind 2009 de kleur groen in zijn logo heeft verwerkt. Hiermee laat het bedrijf zien dat het verantwoordelijk omgaat met natuurlijke bronnen. 

Naast kleur is een goed logo ook afhankelijk van een aantal andere punten, zoals de kernwaarden, wat de school / organisatie onderscheidend maakt en of het ontwerp tijdloos is. Zodra deze factoren goed op elkaar inspelen ontstaat er een stevige fundering voor een krachtig logo: een perfecte representatie van jouw school of organisatie. 

Misschien is jouw logo aan een verfrissing toe, of is het tijd voor een geheel nieuw logo dat in een oogopslag laat zien waar de school of het bestuur voor staat. Neem dan contact met ons op via info@huiscommunicatie.nl. Samen gaan we er iets moois van maken.


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl