Met een goed persbericht kom je in de krant

Een persbericht wordt alleen geplaatst als het echt nieuws is. Oud nieuws is geen nieuws. Het onderwerp moet interessant zijn voor een grote groep lezers. Hoe maak je zo’n persbericht?

Landelijke en regionale redacties worden dagelijks overspoeld met persberichten. Journalisten maken uit die hoos aan persberichten een snelle selectie. Vaak scannen ze alleen de kop van het persbericht of de organisatie die het persbericht verstuurt. Zijn de afzender en de kop van het persbericht interessant genoeg, dan leest de journalist door. Sommige redacties ontvangen honderden persberichten per dag, dus het persbericht moet wel opvallen. Een goed persbericht verleidt een journalist om aandacht te besteden aan de inhoud. Veel persberichten bevatten geen nieuws, maar zijn meer een roep om aandacht van de afzender. Welke lezer of kijker zit daar nu op te wachten?

Zou jij het bericht in de krant lezen?
Vind je dat het onderwerp een persbericht en aandacht in de social media, de krant of tv verdient, neem dan eerst eens afstand. Als jij een buitenstaander was, zou je dan het onderwerp interessant vinden? Zou je het lezen? Gaat het persbericht over één afgebakend onderwerp? Na deze checks kun je een persbericht gaan schrijven. Hou daarbij het volgende in acht:

  • Schrijven is schrappen. Een persbericht is niet groter dan 1 A4.
  • De journalist kijkt gelijk naar de afzender, staat bovenaan het persbericht het logo?
  • Zet daaronder de aanduiding ‘P E R S B E R I C H T’
  • Plaats een datum op het persbericht
  • Eventueel bij een belangrijk onderwerp kun je een embargo vaststellen
  • De kop is belangrijk, zorg dus voor een korte, pakkende en nieuwsgierig makende kop. Zet er eventueel een extra kopje boven als verwijzing
  • Als de journalist verder leest dan de kop, leest hij eerst de lead. Deze eerste alinea geeft antwoord op de vragen wie, wat, waar, wanneer, hoe
  • De bodytekst in de tweede alinea geeft meer gedetailleerde informatie
  • De derde alinea geeft meer achtergrondinformatie: hier komt de informatie die toevoegt, maar minder belangrijk is ten opzichte van de lead en de eerste alinea
  • Met wie kan de journalist contact opnemen als hij meer wil weten? Het persbericht eindigt daarom met de zin ‘Voor de redactie, niet voor publicatie’. Zet hier de naam van de woordvoerder, met mobiel nummer. Zorg dat de woordvoerder bereikbaar is.
  • Optioneel: plaats onderaan het persbericht feiten en cijfers van de school of het bestuur, zoals het aantal scholen, leerlingen en medewerkers.

PS: Vergeet de naw-gegevens van de school of het bestuur niet. Veel succes!


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl