Van moeilijke tekst naar begrijpelijk beeld, de kracht van infographics

Een jaarverslag, een strategisch plan, of een schoolgids. Voor jou als onderwijsprofessional is het misschien gesneden koek, maar voor een andere lezer kan het best taaie kost zijn. Informatie op een inzichtelijke en duidelijke manier aan te bieden lukt het beste door te comprimeren. Een aantrekkelijke en leesbare infographic is hiervoor heel geschikt.

Een infographic kan veel informatie op een overzichtelijke manier aanbieden, bijvoorbeeld de financiële cijfers in een jaarverslag. Maar ook tekst van een strategisch plan of gedragsregels uit een schoolgids kunnen heel goed in een infographic gezet worden. Wij zetten de voordelen voor u op een rij:

  • Mensen zijn visueel ingesteld. Met één blik op de infographic kun je een lang verhaal in het kort duidelijk maken.

  • Een infographic is mooi vorm gegeven en dat daagt de ontvanger uit om langer en beter te kijken en te lezen.
  • Door middel van een infographic maak je hele bewuste keuzes welke informatie je wilt communiceren. Die informatie speelt een hoofdrol in de afbeelding door vooraf de keuze te maken ‘ontzorg’ je de lezer.
  • Een goede infographic is begrijpelijk voor een grote doelgroep. Ook mensen die dyslectisch zijn of moeite hebben met de Nederlandse taal kunnen gemakkelijker een infographic bekijken dan teksten lezen, terwijl ook hoger opgeleide ontvangers in een infographic meerwaarde zien.
  • Infographics kunnen verwijzen of linken naar het achterliggende document voor meer achtergrondinformatie.
  • Soms wil je niet alleen informatie overbrengen, maar ook emotie. Dat kan via een infographic met fotografie.
  • Infographics zijn er in alle soorten en maten en zijn volledig aan te passen aan de huisstijl.

Bij de inzet van een infographic is de vertaalslag van beleidsdocument naar beeld het meest tijdrovend. Hoe vertaal je teksten naar beeld? Dat is zo gemakkelijk nog niet! Je kunt beginnen door een bulletlijstje te maken van de samenvatting. Achter elke bullet komt maximaal 1 zin. Heb je meer dan tien bullets? Schrap er dan een paar totdat je er tien of minder hebt. Highlight nu de onderwerpen die het allerbelangrijkst zijn; welke informatie is onontbeerlijk voor de lezer van de infographic? Op deze manier houd je maximaal vier thema’s over die je in de infographic terug wilt zien.

Met deze informatie ga je naar een vormgever die ervaring heeft met het maken van infographics. Heb je een huisstijlhandboek? Stuur dat dan mee. Steek energie in een warme overdracht en bespreek samen uitgebreid de wensen en technische mogelijkheden, maar ook de doelgroep, stijl en vorm. Bespreek ook of de infographic digitaal wordt gebruikt of geprint wordt, dat dit gevolgen heeft voor de vormgeving.

Is de eerste vormgeving af? Is het resultaat helemaal naar wens? Kijk dan eens of je dezelfde infographic voor meerdere doelgroepen in kunt zetten. Zo profiteer je er optimaal van.


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl