Lerarentekort: we leggen ons er niet bij neer

Dit schooljaar zal het lerarentekort wederom een van de belangrijkste onderwerpen in het onderwijs zijn. Samen krachten bundelen is nodig en wordt ook volop gedaan, bijvoorbeeld in een taskforce lerarentekort. Verschillende schoolbesturen werken niet meer met uitzendkrachten en het aantal zij-instromers stijgt. Er is dus volop beweging. Scholen en besturen werken daarnaast ook zelf aan het terugdringen van het eigen lerarentekort. Inventief werven, boeien en binden van medewerkers is actueler dat ooit. En laten wij daar nu een mooi aanbod voor hebben.

Verdwijnen via de achterdeur
Binden en boeien van nieuwe medewerkers is net zo belangrijk als het aantrekken daarvan. Wat baat het als medewerkers binnen komen door de voordeur en binnen een jaar door de achterdeur weer vertrekken omdat ze teleurgesteld zijn door de begeleiding? Door aan beide fronten te werken, verdwijnen de ad hoc-acties en komt er een stelselmatig benadering.

Laat steeds weer zien hoe uitdagend en interessant het is om in het onderwijs te werken. Wees niet alleen een ambassadeur voor je school of scholen, maar promoot het onderwijs.

Zelf positioneren
De kracht van het aantrekken van werknemers ligt in de profilering van het bestuur en de scholen. Als je een nieuwe baan zoekt, bekijk je immers alle banen die je interesse wekken. Hoe zorg je ervoor dat dan jouw bestuur of school een van de keuzes van de sollicitant wordt?

Wij geven je 5 tips:

Tip 1
Werving begint al voordat je een vacature hebt. Zorg dus dat potentieel geïnteresseerden je al kennen.

Tip 2
Laat steeds weer zien hoe uitdagend en interessant het is om in het onderwijs te werken. Wees niet alleen een ambassadeur voor je school of scholen, maar promoot het onderwijs.

Tip 3
Een gewetensvraag: ben je gepassioneerd over het onderwijs of lukt het je niet meer om door de waan van de dag je passie uit te dragen? Met andere woorden ben je bewust met je vak bezig of ben je bezig iedere dag de berg werk weg te scheppen? Tijdens een sollicitatiegesprek kan jouw houding hierin een doorslaggevende factor zijn.

Tip 4
Maak een aantrekkelijke vacaturetekst. Welke diploma’s nodig zijn is niet het belangrijkste in een vacaturetekst. Het aantrekkelijk presenteren van een toekomstige werkomgeving wel.

Tip 5
Zorg dat je website op orde en actueel is. Iemand die geïnteresseerd is, kijkt altijd even op de website.

In het ontwikkelen van een plan van aanpak en het uitvoeren daarvan is Huis Communicatie gespecialiseerd. Meerdere besturen maken graag gebruik van onze ideeën en ondersteuning. Ook u bent van harte welkom. Bel gerust voor een vrijblijvend (kennismakings)gesprek.

De volgende keer geven wij 5 tips voor communicatie bij het behouden van nieuwe medewerkers.


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl