Nieuwsbrief Huis Communicatie

 

Leerlingenkrimp en de rol van communicatie

Scholen die te maken krijgen met een dalend leerlingenaantal – het is aan de orde van de dag. Soms moet een school of onderwijsinstelling ingrijpende beslissingen nemen om het hoofd boven water te houden. Een andere onderwijsvorm introduceren bijvoorbeeld, of fuseren met een andere lokatie. Als zoiets het geval is, is de rol van communicatie buitengewoon belangrijk. Daarmee staat of valt een succesvolle overgang naar een nieuwe situatie.

Nadat de eerste mogelijkheden zijn verkend, is het belangrijk om de medewerkers, de ouders, alle directieleden binnen de organisatie, de (G)MR en de gemeente in een vroeg stadium te informeren over de stand van zaken. Daarmee geef je hun de kans om betrokken te raken bij wat er speelt. Als er in een later stadium maatregelen nodig zijn, dan heb je alvast een basis gelegd voor begrip en kun je veel weerstand voorkomen. Nadat het team is geïnformeerd, is een informatieavond voor ouders en andere belangstellenden hiervoor een goed middel.

Het is essentieel om de juiste toon te kiezen voor je communicatie. Leg uit waarom bijvoorbeeld de fusie plaatsvindt, maar kijk niet teveel terug naar het verleden. Neem mensen mee in een voorwaartse beweging. Er zijn veranderingen op komst (de school gaat verhuizen, fuseren of er komt een ander onderwijsconcept), en die veranderingen gaan iets goeds brengen. Schilder een horizon en laat mensen daarheen kijken. Geef alle partijen genoeg ruimte om vragen te stellen en informatie in te winnen. Geef ook oud-zeer een plaats. Soms is het nodig om stoom af te blazen, voor je met elkaar vooruit kunt. Stuur dit goed aan, door bijvoorbeeld een groep die bezwaar heeft apart uit te nodigen. Ga niet pas met hen in discussie tijdens de informatie-avond. Dan kan er een vervelende sfeer ontstaan, die je niet gemakkelijk kunt wegpoetsen.

Wij adviseren je om niet alleen vroeg, maar ook regelmatig te communiceren. Begin bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief over de verhuizing of de fusie. Hier geldt: No selling but telling. Je verkoopt geen fusie of onderwijsconcept, maar je zoekt draagvlak. Participanten en meedenkers. Neem hen mee in het proces en laat zien dat je de verandering zorgvuldig voorbereidt.

Huis Communicatie wordt regelmatig ingeschakeld door scholen en onderwijsinstellingen waar veranderingen spelen of op komst zijn. Maak gerust eens een afspraak om door te spreken of wij u van dienst kunnen zijn in uw veranderingsproces.

 

 

Vijf tips om een betere indruk te maken voor de camera

Communicatie via de media wordt ook in het onderwijs steeds belangrijker. Scholen willen graag naar buiten treden en de media gebruiken om zich te profileren. Maar ook de media kunnen het initiatief nemen, en als er een calamiteit op school plaatsvindt binnen de kortste keren met draaiende camera’s voor de deur staan.

De televisie laat keihard zien wie je bent: welke indruk je maakt naar buiten toe, welke lichaamstaal je spreekt en of je weet waar je het over hebt. Wij geven daarom vijf tips om een goede indruk te maken voor de camera:

  1. Blijf jezelf
    Het kan veel energie kosten om je anders voor te doen dan je in werkelijkheid bent. Energie die je beter kunt steken in de inhoud van je boodschap. Natuurlijk is het belangrijk om na te denken over je lichaamshouding en gezichtsuitdrukking voor de camera. Maar gebruik niet ineens woorden die je anders niet in de mond zou nemen. En draag niet ineens een (mantel)pak als je altijd in spijkerbroek loopt (of andersom). Zorg er wel voor dat je er verzorgd uitziet, met bijvoorbeeld een mooi overhemd / mooie blouse of een jasje. Word je voor bijvoorbeeld een discussie op televisie gevraagd, pas dan je kleding hierop aan.
  2. Wees goed voorbereid
    Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je precies weet waar je het over hebt en dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws. Verzamel wat er in de media is verschenen over het onderwerp. Ken de achtergronden. Stel jezelf veel vragen en zorg dat je de antwoorden hebt.
  3. Zorg dat de boodschap bij je past
    Het is belangrijk dat je van tevoren hebt nagedacht over wat je wilt zeggen en hoe je het wilt zeggen. Maar wees op het moment dat de camera voor je neus staat ook spontaan; het maakt een geforceerde en onbetrouwbare indruk als je een lesje opzegt dat je duidelijk uit het hoofd hebt geleerd.
  4. Gebruik begrijpelijke taal
    Wie begrepen wil worden moet kiezen voor begrijpelijke taal. Spreken in enkelvoudige zinnen is geen probleem. Zinnen met één bijzin zijn voor 10 procent van de mensen lastig. Zinnen met twee bijzinnen zijn voor 20 procent van de mensen lastig, en bij zinnen met drie bijzinnen of meer haakt 90 procent van de mensen af. Wees dus duidelijk, maar overdrijf niet door staccato te gaan praten.
  5. Spreek altijd de waarheid
    Misschien heel voor de hand liggend: lieg niet. Niemand verplicht je om volledige openheid van zaken te geven als je daar niet aan toe bent. Het kan soms verleidelijk zijn om de waarheid iets naar eigen hand te zetten, maar wees hier uiterst voorzichtig mee. Soms kan het verstandig zijn om bepaalde zaken onbenoemd te laten. Maar sleutel niet aan de waarheid. Op het moment dat het uitkomt krijg je het dubbel zo hard terug.

 

Laat uw strategisch plan niet in de kast belanden

Om de zoveel jaar stelt een organisatie een nieuw strategisch plan op. Dat is vaak een heel proces, waarbij bestuur, ouders, leerkrachten, directeuren en leerlingen betrokken worden. Na maanden ligt er een document op tafel dat door iedereen gelezen, herlezen en gewijzigd is, en waar uiteindelijk iedereen zijn ja-woord op gegeven heeft. En dan?

Een gezamenlijke toekomstvisie, daarvan wil je niet dat hij op een plank in de kast verdwijnt. Daarom schakelde een VO-bestuur onlangs de hulp in van Huis Communicatie. De opdracht: maak van ons strategisch plan een prettig leesbaar stuk, en bedenk een manier om het plan kort en krachtig uit te leggen aan ons personeel.

Het strategische stuk hebben wij geredigeerd, waardoor het prettig leest en het aan helderheid toeneemt. Daarmee was het stuk nog niet handzaam genoeg. Wij hebben ervoor gekozen om het plan voor het personeel niet zozeer te verwoorden, maar te verbeelden in een speelse folder. De kernwoorden uit het plan – ontwikkeling en verbondenheid -, de groeirichtingen uit het plan en de doelstellingen voor de basis van de organisatie leidden samen tot het beeld van een boom. Een boom met gezonde takken en stevige wortels. In de takken van de boom plaatsten wij twittervogeltjes. Want naast de verspreiding van de folder lanceerden we een twittercampagne met aansprekende quotes uit het strategisch plan, afgewisseld met andere inspirerende tweets.

Dit is één manier om het personeel bij het strategisch plan te betrekken. Zo zijn er nog meer. Blijf in ieder geval niet afwachten tot het plan zélf uit de kast springt, want dan komen plannen meestal niet op hun pootjes terecht.

 

Inspirerende ideeën uit het onderwijsveld

Huis Communicatie verzamelt voor u de leukste nieuwtjes over communicatie in het onderwijs. Dit keer geselecteerd: flexplekken in een schoollokaal, het effect van prentenboeken-apps, en het onderwijsinnovatiefonds. Volg ons op twitter via @HuisComm voor meer inspirerende ideeën!  

  • De Heijnenoordschool in Arnhem is een samenwerking gestart met ouders. De school biedt een lokaal aan voor zelfstandig werkende ouders die een werkplek zoeken in de buurt van de school van hun kinderen. Zij kunnen met een abonnement dagelijks van 08.30 uur tot 16.00 uur gebruikmaken van de werkplek en Wi-Fi. De school wil hiermee aansluiten bij de behoefte van ouders, maar hoopt ook dat ouders op deze manier hun werk makkelijker kunnen combineren met activiteiten op school. Er doen ongeveer 20 ouders aan mee, en na zes maanden wordt het concept geëvalueerd. Een geweldig idee om ouderbetrokkenheid te stimuleren!
  • U kent ze wel: prentenboeken-apps. Kunnen die een levende lezer vervangen? Uit onderzoek van pedagoge Daisy Smeets blijkt van wel. Zij onderzocht het effect van digitale prentenboeken op de woordenschat van jonge kinderen. De bewegende beelden bleken een ondersteunend effect te hebben. Kleuters leerden er meer moeilijke woorden door dan van gewone prentenboeken. Het onderzoek leverde nog meer interessante resultaten op. Kijk hier voor meer informatie.
  • Wilt u meer doen ICT en social media in het Onderwijs, maar weet u niet hoe? Misschien is een trainingstraject van het Samsung Innovatiefonds iets voor u. Het fonds helpt basisscholen om ICT en social media structureel in te bedden in het onderwijs. Dertig besturen hebben al een aanvraag ingediend, en daarvan zijn er negen geselecteerd voor het trainingstraject. Er is een tweede toekenningsronde waarvoor u nog een aanvraag kunt indienen. Dat kan vóór 22 februari. Kijk voor meer informatie op http://www.onderwijsinnovatiefonds.nl/.

 

 

Colofon
Deze nieuwsbrief is een uitgave van Huis Communicatie. Heeft u een vraag of wilt u meer informatie? Neem contact met ons op via:

E: info@huiscommunicatie.nl
T: 0252 34 36 48
M: 06 53 228 246

Meer informatie?
Klik hier om naar de contactpagina te gaan. 


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl