Nieuwsbrief Huis Communicatie

 

Drie redenen waarom basisscholen leerlingen verliezen

Elke basisschool streeft naar een goede relatie met ouders en leerlingen. Dat heeft immers een positief effect op de sfeer op school, de motivatie van leerlingen en leerkrachten en het onderwijs. Toch zitten we regelmatig bij bestuurders en directeuren aan tafel die vertellen over boze of ontevreden ouders die naar een andere school zijn gegaan. Hoe komt het dat scholen leerlingen kwijt raken? Wij geven drie oorzaken, die je met de juiste communicatie kunt voorkomen: 

1.    De school betrekt ouders niet bij beslissingen

Bij ingrijpende beslissingen willen ouders niet alleen tijdig geïnformeerd, maar ook betrokken worden. Een veelgehoorde klacht is dat de school ‘over de hoofden van ouders heen’ beslist. Een school kan zich daar machteloos in voelen. Er zijn er nu eenmaal besluiten die over de hoofden van ouders, en soms zelfs die van de school, genomen moeten worden. Toch is er ook in zulke gevallen vaak ruimte om ouders mee te laten denken over de uitwerking van zo’n beslissing. Neem bijvoorbeeld een fusie van twee scholen. Ouders kunnen dan zorgen hebben over de onderwijskwaliteit van de school waarmee ze gaan fuseren. Geef hen de ruimte om die zorgen te bespreken, en geef aan hoe je die zorgen wilt wegnemen. Laat vanaf het begin merken dat de school het sámen met de ouders wil doen. Het zal je verrassen hoe ver ouders dan bereid zijn om met je te gaan.

 2.    De school is niet herkenbaar 

Er zijn scholen die in de  mond-op-mond-reclame de hemel in geprezen worden. En er zijn scholen die last blijven houden van hun negatieve imago. De eerste groep heeft een herkenbaar profiel onder ouders en de laatste groep lukt het niet om hun profiel voor het voetlicht te brengen. In deze maatschappij waarin kiezen steeds moeilijker wordt en ouders zich sterk verantwoordelijk voelen voor hun eigen keuzes kan dat fataal zijn.

Ouders willen kunnen vertellen op welke aantrekkelijke school hun kind zit. Hoe moeilijker het voor directie en team is om aan te geven waar zij voor staan (en dat is meer dan “ieder talent wordt benut”), hoe moeilijker het voor ouders is om in hun omgeving te vertellen op wat voor school hun kind zit. Ouders kiezen bewust. Als dat niet bij jouw school / scholen lukt, zoeken ze een andere school op die wél vertelt en biedt wat zij en hun kind bij hen op school kan verwachten.

 3.    De school communiceert inside-out

Goede communicatie gaat uit van de ‘ontvanger’, de ouders, en ook dat is geen eenduidige groep. Het gebeurt maar al te vaak dat de school bij het schrijven van een nieuwsbrief of uitnodiging alléén dat groepje ouders voor ogen heeft dat bijzonder kritisch is en hun mening ventileert op het schoolplein. Of die ouders die moeilijk in beweging te krijgen zijn, die altijd te laat zijn, nooit naar ouderavonden komen of de school het liefst zien als een vorm van kinderopvang. De communicatie van de school kan dan negatieve ondertoon krijgen. Juist de ouders die de school goed gezind zijn voelen zich daar niet door aangesproken. Sterker nog, het kan verzet oproepen. Onbewust creëert de school op deze manier afstand tot die groep ouders die de school een warm hart toedraagt.

Wil je ontdekken hoe je de communicatie kunt verbeteren om leerlingen te behouden én te werven? Schakel Huis Communicatie in voor een advies op maat. Bel 0252 34 36 48, of mail naar ghuis@huiscommunicatie.nl

 

Communiceren over achterblijvende onderwijskwaliteit

Hoe communiceer je over de onderwijskwaliteit met personeel, ouders en leerlingen - vooral als die onderwijskwaliteit niet op peil is? Hoe zet je communicatie in als onderdeel van het verbeterproces? Daarover gaat de brochure ‘Communicatie als pijler in het verbeterproces’, die wij schreven in opdracht van de VO-Raad. We lichten alvast een tipje van de sluier op.

Tijdens ons onderzoek voor de brochure ‘Communicatie als pijler in het verbeterproces’ spraken wij met verschillende bestuurders, schoolleiders en onderwijsdeskundigen. Wat opviel was dat communiceren over onderwijskwaliteit niet op elke school een gewoonte is. Als de kwaliteit door de Inspectie als onvoldoende wordt beoordeeld, kan dat voor ouders of personeel dus als een volslagen verassing komen. Er moet dan best wel wat gebeuren om het vertrouwen terug te winnen.

Om te beginnen is het op zo’n moment belangrijk dat de school een samenhangend verhaal ontwikkelt rond de slechte beoordeling. Een verhaal dat eerlijk is, de feiten in perspectief zet en waar je mensen in mee kunt nemen. De boodschap over de slechte beoordeling van de school is méér dan een presentatie van losse feiten. Het is nodig om mensen te helpen om het oordeel te begrijpen. Hoe zijn de tekortkomingen ontstaan? Hoe hebben ze kunnen voortbestaan? Wat zijn de gevolgen? En vooral: wat is ieders eigen plekje in dit grote verhaal?

Als docenten, ouders en leerlingen begrijpen hoe hun inbreng en visie verschil maken, wordt het gemakkelijker om hen mee te nemen in een voorwaartse beweging. Eigenlijk is het niets anders dan de boodschap vertalen. Vertalen vanuit het jargon en vanuit het kader van de Inspectie naar de context en het handelen van je doelgroepen.

In het verhaal rond de negatieve beoordeling kijk je ook vooruit. Je wijst een plek aan in de toekomst en zegt: we zitten nu hier, maar we gaan dáár naartoe. We gaan uit dit dal omhoog klimmen. Je geeft aan wat wil je wilt verbeteren, hoe je dat gaat doen, hoe je het gaat meten en wie eraan mag meehelpen.

In de brochure gaan we dieper in op de verschillende elementen van dit verhaal. Verder kijken we naar de rol en positie van de schoolleiding in het communicatieproces. Ook de ontvangers komen aan bod – het personeel, en dan met name de leraren, de ouders en leerlingen en de externe partijen. Er is aandacht voor de rol van de media en het gebruik van social media. En ten slotte zit de brochure vol praktijkvoorbeelden en voorbeeldteksten.  Helder, deskundig, informatief én praktisch, precies zoals je van ons gewend bent.

De brochure ‘Communicatie als pijler in het verbeterproces’ kunt u bestellen bij de VO-Raad of gratis downloaden op www.vo-raad.nl. Wilt u doorpraten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 0252 34 36 48.


 

Kerst- en eindejaarsgeschenken

De dagen worden langer, de pepernoten liggen alweer in de schappen. En misschien willen we er nog niet aan, maar het is hoog tijd om na te denken over een kerstgeschenk voor de medewerkers. Op zoek naar een origineel en betaalbaar cadeau? Scoor hoge ogen bij je personeel en maak gebruik van het aantrekkelijke aanbod van Huis Communicatie.

Voor verschillende besturen regelen wij het kerstgeschenk voor de medewerkers. Voorbij is de tijd van blikjes leverpaté en bladerdeegschuitjes. Wie met ons in zee gaat kan rekenen op een geschenk op maat, voor elk budget. Ons meest populaire product is de cadeauvoucher. De medewerkers ontvangen deze voucher in een prachtig vormgegeven verpakking, helemaal in de huisstijl van de organisatie. De cadeauvoucher is in te wisselen voor een geschenk, een tijdschriftabonnement of een activiteit. Voor elk wat wils, en daardoor altijd een schot in de roos. Besturen geven aan dat de tevredenheid van de medewerkers over het kerstgeschenk significant is toegenomen sinds het kerstgeschenk wordt verzorgd door Huis Communicatie. Sommigen spreken zelfs van een ‘collectors item’ met het oog op de mooi vormgegeven verpakkingen.

We plannen een gesprek om door te nemen wat je wensen zijn en welk budget je hebt. welke mogelijkheden er zijn voor die prijs. Geef je akkoord op onze offerte, dan gaan wij direct aan de slag en heb je geen omkijken meer naar het kerstgeschenk. Op de afgesproken datum worden de cadeauvouchers afgeleverd. Dat is een zorg minder!

Meer weten? Bel vrijblijvend naar 02052 34 36 48 of mail naar info@huiscommunicatie.nl

 

 

Colofon
Deze nieuwsbrief is een uitgave van Huis Communicatie. Heeft u een vraag of wilt u meer informatie? Neem contact met ons op via:

E: info@huiscommunicatie.nl
T: 0252 34 36 48
M: 06 53 228 246

Meer informatie? 
Klik hier om naar de contactpagina te gaan.


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl