Nieuwsbrief Huis Communicatie

Nieuwsbrief - 18 november 2013

 

Laat jij je van je beste kant zien?

Zeg eens eerlijk, hoe vaak heb je een jaarverslag van een relatie – of dat van je eigen organisatie – van voor naar achter gelezen? Als je ‘weinig tot nooit’ antwoordt, behoor je tot de meerderheid. Waar ligt dat aan? Vaak aan het product zelf: dik, saai en onaantrekkelijk. Maar dat is nu verleden tijd. Een jaarverslag is niet langer alleen een verplichting, maar een spannend communicatiemoment. Want als je toch een jaarverslag voor het ministerie moet schrijven, dan kan je beter het moment pakken en jezelf opvallend en onderscheidend presenteren.

Een jaarverslag is het moment om je successen te vieren. Vaak zijn we zo druk met de waan van de dag en staan we onvoldoende stil bij wat we allemaal voor elkaar hebben gekregen. Door niet alleen te beschrijven welke successen zijn behaald, maar juist dat te laten vertellen, wordt het jaarverslag dynamischer, zet je de betrokken medewerkers nog een keer in het zonnetje en bouw je aan je company pride. Blik terug en vooruit. Zo laat je een doorgaande lijn in je ontwikkeling zien. Zet alle ideeën die je hebt over een jaarverslag eens opzij en zet op een rij waartoe een jaarverslag ook kan dienen.

Het jaarverslag is niet alleen een kwestie van horizontale verantwoording. De eerste doelgroep voor wie je het jaarverslag kunt maken, zijn de ouders. Verras ouders. Zij zijn degene die je het vertrouwen hebben geschonken. De ouders op een aantrekkelijke wijze laten weten wat je allemaal hebt ontwikkeld en veranderd, om hun kind te begeleiden naar een uitdagende toekomst, schept so wie so betrokkenheid en een band. En voor wie durft: verras leerlingen.

Papier of digitaal? De jaarlijkse Cisco Visual Networking Index (VNI) voorspelt dat er in 2015 één miljoen minuten internetvideo’s per seconde worden bekeken en dat elke aardbewoner meer dan twee internetverbindingen heeft. Dit vooruitzicht plus het feit dat de meeste mensen liever naar leuke beelden kijken dan zich door lappen tekst heen worstelen, is genoeg reden om te overwegen je jaarverslag via film of animatie te presenteren. Een grappige, vrolijke animatievideo werkt dan beter. Afgewisseld met explanimations (uitlegvideo’s) om de complexe feiten en cijfers uiteen te zetten en korte interviewtjes geeft zo’n jaarverslag dan al snel een goed beeld.

Dit jaar hebben wij een toenemende vraag naar het schrijven en vormgeven van digitale jaarverslagen. Wij maken die dan digitaal doorbladerbaar op de website. Er zijn ook andere mogelijkheden. Besturen die het websiteaanbod van Huis Communicatie hebben, kunnen hun jaarverslag presenteren in de vorm van een website. Interactief en bovendien duurzaam, omdat ook het volgende jaar dezelfde website maar met andere inhoud gebruikt kan worden. 

Denk je aan een interactief jaarverslag, dan is een flipbook een idee. Je kunt voor een aantrekkelijke prijs in een flipbook filmpjes plaatsen, werken met voice over, links, muziek, geluidseffecten, noem maar op. Van eenvoudig tot uitgebreid.

Als je er voor kiest het jaarverslag digitaal te publiceren bespaar je op drukkosten en het milieu.

Video is makkelijk te delen op social media; zorg er dus voor dat het filmpje via zoveel mogelijk kanalen beschikbaar is. En maak een goede indexering via tags, beschrijvingen en labels, zodat de video een goede plek in de zoekmachines krijgt. Als je ervoor zorgt dat je video de moeite waard is, zorgen je volgers vanzelf voor verspreiding onder hun contacten.

Een mooi voorbeeld van zo’n animatievideo is het jaarverslag 2012 van het ziekenhuis AZ Sint-Lucas in Gent. Lectr, de huiscartoonist van de krant De Standaard, maakte hiervoor een korte grappige animatie. Een bewijs dat een jaarverslag niet saai hoeft te zijn!

Wil jij volgend jaar ook een digitaal- of videojaarverslag? Dan is nu de tijd om over je nieuwe jaarverslag na te denken, zeker als je die als video wilt inzetten. Als je het hele jaar door opnames maakt van interessante projecten en gebeurtenissen, heb je volgend jaar genoeg materiaal om te gebruiken in je digitale jaarverslag.

Nu ben ik benieuwd: heb jij ook een onderscheidend jaarverslag? Ik stel het op prijs als je het me mailt (ghuis@huiscommunicatie.nl), dan kunnen we de leukste voorbeelden op onze website zetten.


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl