Nieuwsbrief Huis Communicatie

 

Daar ben ik nou trots op!

Heb jij dat ook? Als ik ’s avonds de deur van mijn bedrijf dichttrek, kan ik me zo trots voelen. Op wat we hebben bereikt, om wat we hebben gegeven, om wat we hebben gedeeld. “Ja, dat komt omdat het je eigen bedrijf is en je leuk werk doet”, gaf een vriend mij laatst terug. Maar ik heb óók werknemers en wij zijn gezamenlijk trots. Daar werken we dagelijks aan. Trots zijn op waar en waaraan je werkt, motiveert en verbetert je prestaties. Als je ook graag wilt samenwerken met medewerkers die trots zijn op hun werkgever, dan moet je echt even verder lezen.

De top drie van organisaties waar mensen graag willen werken:

1 Rabobank
2 GGZ
3 Philips

Ken je deze organisaties? Natuurlijk, en daarom willen mensen daar graag werken. Succesvolle organisaties trekken succesvolle mensen en in het onderwijs is dat niet anders.

Als ik in een school kom waar samenhang is, mensen gemotiveerd zijn en waar een professionele cultuur heerst, voel ik dat in al mijn zintuigen. Alleen al de manier waarop een school of kantoorruimte eruit ziet en hoe je wordt ontvangen, is een graadmeter voor company pride. En dat ligt echt niet alleen aan die ene medewerker die ik dan toevallig tref.

Als verwachtingen uiteen lopen raken medewerkers gedemotiveerd.
Een van de grootste misverstanden is dat bestuurders en leidinggevenden er te snel vanuit gaan dat medewerkers wel weten wat de koers is. Veel medewerkers weten het niet! Een memo, een beleidsplan, een bespreking zijn niet voldoende. Pas als het beleid doorvertaald wordt tot aan de medewerker en de leerlingen, dus het dagelijkse werk, pas dan begrijpen je medewerkers wat je bedoelt. En natuurlijk willen ze betrokken worden, want pas als je bijdraagt aan het grote geheel, kun je trots op je organisatie zijn.

Onder- of miscommunicatie is de grootste valkuil. Om company pride te versterken is het belangrijk om ieder deel dat bijdraagt aan de realisatie van het doel, helder en regelmatig te communiceren. Dat voorkomt gesprekken in de wandelgangen als “Hij is weer met één van zijn speeltjes bezig”of “We weer zijn verzeild in het volgende project”.

Deel daarom de succesvolle verhalen. Als een van de collega’s iets bereikt heeft in zijn werk of met zijn groep/klas is het bemoedigend om dit met elkaar te delen, bijvoorbeeld via een interne mailing. Dat kan ook als (één van de) scholen of de organisatie positief in het nieuws komt. Medewerkers willen graag bij een ‘winnend team’ horen - dat is ook de reden dat ‘we’ allemaal voor Oranje zijn totdat ‘ze’ verliezen.

Trots zijn op de organisatie of de school waar je werkt, is belangrijker voor inzet, tevredenheid en motivatie van medewerkers dan het salaris. Het verhogen van het salaris betekent immers niet dat mensen daarmee meer of weer tevreden zijn over hun werkgever. Geld verzoet de arbeid maar voor een enkel moment.

Als je wenst dat je medewerkers trots zijn, sta dan zelf hierin vooraan. Link het werk niet alleen aan de koers, maar bouw ook emotionele connecties tussen het werk en dat wat er in het persoonlijk leven van je medewerkers toe doet. Juist in het onderwijs kiezen mensen bewust voor hun beroep. Appelleer aan die intrinsieke motivatie.

Daarnaast is de koers helder uitzetten en focussen op de resultaten slechts één deel van het verhaal. Voor het echte betrekken is nodig om je te richten op de weg die je samen aflegt om de resultaten te behalen, en mensen mee te nemen op die weg. Daarbij mag je gerust hoge verwachtingen hebben en die laten blijken. Maar wees er dan ook om elkaar verder te helpen en elkaar te ontmoeten.  

Richt je op zaken die écht verschil maken voor je medewerkers: de werkzaamheden, de arbeidsomstandigheden, ontwikkelingsmogelijkheden, de werksfeer. Als het op die terreinen goed zit, ontwikkelt zich organisatietrots. En trots is belangrijk, omdat trotse medewerkers positief praten over hun werkgever, hun werkgever aanraden bij familie, vrienden en vrienden van vrienden. Zulke medewerkers hebben het gevoel dat ze bij de organisatie passen. Zijn bereid om zich extra in te zetten, om bij te dragen aan het succes van de organisatie of de school.

 Nog enkele tips voor meer company pride:

  1. Vertel als bestuur of directie wat jouw motivatie is voor de koers
  2. Investeer in je team, weet wat mensen individueel beweegt, wees oprecht geïnteresseerd in je medewerkers
  3. Wees maatschappelijk en sociaal bewust en neem je medewerkers hierin mee, bijvoorbeeld door gezamenlijk iets te doen voor zwakkeren in de samenleving, een school in een ander land te adopteren, of veilige school of duurzame school te zijn
  4. Voor bestuurders: kom regelmatig met je organisatie in de media en laat dit niet alleen over aan de school
  5. Organiseer jaarlijks een of twee bijeenkomsten waar alle medewerkers elkaar kunnen ontmoeten

Heb jij nog meer tips of vragen? Ik hoor ze graag! Stuur gerust dit artikel door aan iedereen die ook geïnteresseerd is in dit onderwerp. En als je ermee aan de slag gaat: veel succes!

 


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl