Nieuwsbrief Huis Communicatie

 

Vinden mensen jou aardig?

Hoe belangrijk is het dat mensen je aardig vinden? Het is vervelend, maar waar: ons leven wordt voor een groot deel bepaald door wat anderen van ons vinden. Ben jij sympathiek? Daar kan geen brochure of website tegenop! Mensen zeggen nu eenmaal eerder ‘ja’ tegen iemand die ze kennen en aardig vinden. Sympathiek zijn is een communicatiemiddel waarmee je je doelen kunt bereiken. Laat je in deze weblog verrassen door de like-ability-factoren en welk succes die voor je in petto hebben.

Je kent vast de termen verbale en non-verbale communicatie. Sympathiek zijn schaar ik onder de non-verbale communicatie. Het heeft te maken met je houding, je mimiek, je uitstraling, je overtuiging. Met een gezicht als een oorworm trek je geen mensen over de streep en ben je weinig overtuigend. Als je communiceert dan bepaalt 80% non verbale communicatie of je boodschap aankomt – dat geldt voor welke boodschap dan ook.

Sympathiek zijn helpt! Ik ervaar dat dagelijks en je zult het vast wel kunnen onderschrijven. Zodra je samenwerkt met mensen die je graag mag, gaan het werkplezier en de resultaten omhoog en dat kost je ook nog eens minder stress en inspanning. Dat ervaart een ander ook bij jou. Populariteit hangt niet samen met je positie, opleiding of academische graad, maar met je authenticiteit.

Toch wordt er meer en meer assertief en direct gecommuniceerd, met de televisie als dagelijkse input op de eerste plaats. De trend is grenzen stellen, ongeremd voor je eigen mening opkomen. De tv kan je uitzetten, het dagelijks leven niet. In school overschrijden ouders, werknemers en leidinggevenden elkaars grenzen en komen daardoor in een isolement terecht. Zo staat bijvoorbeeld communiceren met ouders in de top 3 van communicatieproblemen op scholen.

Wat is er mis met de comeback van de vriendelijkheid? Vanuit morele maar ook vanuit economische perspectieven: sympathie op de werkvloer leidt tot meer productiviteit en een prettige beleving van je werk.  Scholen richten zich op bekwaamheid en kwaliteit, en vergeten aandacht te besteden aan vriendelijkheid, betrokkenheid en collegialiteit, want dat is toch vanzelfsprekend?  

Succesvolle leidinggevenden zijn aardig, behandelen werknemers met respect en doen hun best sympathiek te zijn. Kun je naast voor de hand liggend gedrag meer doen, zodat de ander jou direct sympathiek vindt? Begrijp me niet verkeerd, ik stel niet voor om je anders voor te doen dan je bent, zodat mensen je aardig gaan vinden. Dat is wel het laatste wat je zou moeten doen. Nee, doe juist het tegenovergestelde van ‘doen alsof’…

Wees authentiek! Laat mensen zien wie je bent. En geef anderen de ruimte om zichzelf te zijn. Sympathie is geen strategie die je toepast, maar een communicatiemiddel om dichter bij jezelf en de ander te komen. En je komt dichter bij jezelf, als je oprecht geïnteresseerd in de ander bent, en daardoor dichter bij de ander komt.

Wil je een frisse start maken in 2014? Denk eens na over sympathiek zijn. Wees je bewust van je houding en geef jouw sympathiek zijn een boost. Ga bij de ander op zoek naar gedeelde interesses. Niet alleen interesses die met werk te maken hebben, maar ook persoonlijke. Wees menselijk, niet corporate. Tennis, stedentrips, boeken, koken: je kunt het zo gek niet bedenken, je hebt ALTIJD een aanknopingspunt. En als we dan op een gedeelde interesse stuiten, kunnen we het opeens goed met elkaar vinden!

Natuurlijk nog een aantal tips:

  1. Versterk je sympathieke imago via je foto’s op de website, op facebook en LinkedIn. Zorg dat je verzorgd en lachend op de foto staat. Een lach en een aantrekkelijk uiterlijk worden onbewust geassocieerd met verstandig, humoristisch en betrouwbaar.
  2. Creëer een ongedwongen sfeer. Iemand die eerst naar persoonlijke onderwerpen vraagt – en over het hare vertelt – alvorens te vertellen wat er moet gebeuren en welke doelstellingen er gehaald moeten worden, krijgt uiteindelijk meer gedaan.
  3.  Wees attent, stuur een kaartje of mailtje op momenten dat het nodig is, heb oog voor de omstandigheden van de ander.
  4. Geef complimenten. Met een gemeend compliment laat je merken dat je aandacht hebt voor de ander en dat je je bij hem of haar betrokken voelt. Een compliment geeft plezier en sterkt het zelfvertrouwen.
  5. Wees duidelijk. Het succes zit niet alleen in het feit dat je vriendelijk bent. Als je vriendelijk bent maar niet duidelijk of direct, zal succes achterblijven. Vriendelijkheid uit angst of confrontatie is niet wat ik bedoel. De kracht zit ‘m in een combinatie van vriendelijk en duidelijk zijn.

Als je een balans vindt tussen sympathiek en duidelijk zijn, kun je veel tot stand brengen.

Nu ben ik benieuwd welke ervaring met sympathie (gedeelde interesses, je open stellen, duidelijk zijn) jou onlangs (of ooit) heeft geholpen in een betere communicatie. Je kunt ze delen via een mail naar ghuis@huiscommunicatie.nl. Ik hoor ze graag!

Stuur gerust dit artikel door aan iedereen die ook geïnteresseerd is in dit onderwerp. En als je ermee aan de slag gaat: veel succes!


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl