Nieuwsbrief Huis Communicatie

 

Om te inspireren moet je geïnspireerd zijn

Heb jij het geluk om mensen te kennen die een bron van inspiratie zijn? Of voorbeelden tegen te komen, waar je stil van wordt?

Zoals Fauja Singh, de oudste marathonloper van de wereld. Ik zag onlangs een filmpje op YouTube van hem. Al 101 jaar oud en op die leeftijd gewoon nog de marathon rennen. Dat doet deze Brit met Indiase afkomst en hij is een begrip in de hardloopwereld. Hij is pas op 89-jarige leeftijd begonnen. 

Of Petra, mijn vriendin die, toen ze al ruim vijftig was, het roer omgooide. Ze had een hoge managementfunctie, nam ontslag en vertrok naar Bangladesh. Daar werkt zij nu met Terre des Hommes aan een campagne om jong gehuwde meisjes uit hun benarde positie te bevrijden.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, er zijn voorbeelden genoeg in mijn omgeving en op internet te vinden. Maar ik ben juist benieuwd naar jouw verhaal. Wat kan jij me vertellen, waar ik stil van word?

We hebben allemaal een opmerkelijk verhaal om te delen. Jammer genoeg nemen we onszelf en ons leven als vanzelfsprekend. We houden onszelf klein. We denken dat het niemand kan schelen.  "You have to give people something to dream on" zei Jimi HendrixIn onderwijs geldt dat meer dan in welke sector dan ook. Waar is jouw ‘opmerkelijke jij’?

Het bijzondere is dat als je jouw ‘de opmerkelijke jij’ deelt met anderen, mensen denken “als hij of zij het kan doen – dan kan ik het ook”. Dan word je een bron van inspiratie… en begint de kettingreactie.

Authenticiteit is nummer 1 als je communiceert. Ook in het onderwijs laten we ons inspireren en leiden door allerlei ‘goeroes’, maar hoe inspirerend ben je zelf?

Ja, ik weet het… in Nederland worden we van jongs af aan geconditioneerd om onze prestaties voor ons te houden. Vooral niet boven het maaiveld uitkomen. Er niet mee te koop te lopen. Je prestaties voor je houden. Dat deel van je leiderschapsrol te laten liggen. Maar als we het voor ons houden, ontnemen we anderen de kans om geïnspireerd te worden en zich te realiseren hoe groots en opmerkelijk zij zijn. 

Het wordt tijd om iets opmerkelijks te doen: delen wie je werkelijk bent.

En nu jij. Ik nodig je uit om jouw inspirerende verhaal te delen. Met mij,  je omgeving, je collega’s, je medewerkers, je leerlingen. Om naar voren te stappen en een inspirerend voorbeeld te zijn.

 Ik ben benieuwd om van je te horen – hoe opmerkelijk ben jij?

  • Heb je een doel bereikt, waarvan je dacht dat het onmogelijk voor je was?
  • Heb je de kijk op de school, op het onderwijs veranderd?
  • Heb je een obstakel overwonnen, waar anderen zouden hebben opgegeven?
  • Heb je gestaan voor waar je in gelooft, ook al waren anderen het niet met je eens?
  • Heb je die extra stap gezet om echt het verschil te maken, binnen of buiten het onderwijs en daarmee in het leven van een ander?

Ik kijk ernaar uit om van je te horen en laat me graag door je inspireren.

O ja, als laatste… vind je dit artikel waardevol, vertel het dan verder op Twitter, Facebook of LinkedIn!

Veel succes!

Grada Huis

Volg ons op Twitter!


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl