Nieuwsbrief Huis Communicatie

Nieuwsbrief - 9 december 2014

 

Persoonlijk communiceren helpt

Hoe val je op in een hyperactieve omgeving waar je moet concurreren met tal van andere aanbieders van informatie? Hoe zorg je ervoor dat je de aandacht krijgt en dat anderen zich aangetrokken voelen tot dat wat je hen te bieden hebt? Het geheim schuilt in persoonlijke communicatie. Maak gebruik van mijn zeven stappen en maak een grote stap in het verbeteren van je communicatie!

In al de jaren dat ik mij in mijn vak heb bekwaamd, is mij één ding duidelijk geworden: hoe zakelijker je de zaak benadert, hoe onpersoonlijker de participatie en de feedback is. Het communiceren is voor sommige leidinggevenden een kwestie van de automatische piloot geworden. De zakelijke boodschap wordt verteld of komt nog wel op papier, maar persoonlijk communiceren is lang niet vanzelfsprekend. Niet-zakelijk zijn vraagt een kwetsbare opstelling, en dat zijn wij in onze samenleving niet gewend. Ik ben verbaasd om te horen hoe vaak de overtuiging heerst dat je communicatie ‘zakelijk’ zou moeten zijn om duidelijk over te komen.

Dit is een van de grootste vergissingen die ik tegenkom. Maak jij ook deze vergissing? Geloof jij ook dat je het beste communiceert door harde informatie te verstrekken door tot je doelgroep in plaats van met je doelgroep te communiceren?

Hoe maak je je communicatie persoonlijk? Dat doe je door te communiceren vanuit een verhaal. Dat kan een persoonlijk beleefd verhaal zijn, maar ook een verhaal dat je raakt. En daarmee bedoel ik niet even een quote google-en en opnemen in je tekst of presentatie. Ik doel op een verhaal dat iets bij jou teweeg heeft gebracht.  

Storytelling is een krachtig instrument dat veel te weinig wordt gebruikt.

De meeste mensen die je probeert te bereiken komen niet voor wat jij te bieden hebt. Ze wachten af wat jij komt brengen en komen om bij jou te halen. De enige manier om hen te bereiken is hen te prikkelen met affiniteit en een beetje emotie. Dat doe je het gemakkelijkst via verhalen. Waarom dit zo werkt heeft twee redenen. Allereerst houden de mensen van verhalen. Maar er is nog een belangrijker reden. Verhalen doen iets met ons. Ze kunnen ontroeren, we kunnen erdoor verontwaardigd worden, we kunnen ze afwijzen. En door deze emoties kunnen we de communicatieboodschap onthouden.

Dit zijn mijn zeven geheimen voor een goed verhaal:

1.            Overdrijf je verhaal niet

Je kunt gerust je verhaal een beetje oppoetsen, maar zorg ervoor dat het wel geloofwaardig blijft.  Wees creatief, en zorg dat je verhaal goed aansluit bij je boodschap. Anders raakt je doelgroep de weg kwijt en daarmee ook jou en je boodschap.

 2.            Wees persoonlijk

Vertel gerust een verhaal waar je persoonlijk bij betrokken bent geweest. Dat hoeft lang niet altijd een successtory te zijn. Ook jij hebt moeten leren. Waar zat dat leerelement in? Waarom ben je het anders gaan doen? Wat heeft jou daarin getriggerd? Duidelijk moet zijn wat jouw rol was of wat je ervan hebt geleerd. Durf transparant te zijn – kwetsbaar misschien?

 3.            Vertel gerust een verhaal van een ander

Zijn er mensen die jou hebben geïnspireerd? Dat kunnen wereldwijd bekende personen zijn, maar ook mensen uit je eigen omgeving. Juist in het kleine en intieme zijn de mooiste voorbeelden te vinden.

 4.            Creëer persoonlijkheden met wie je doelgroep zich wil identificeren

Het verhaal dat je verwerkt in jouw communicatie, moet aansluiten bij de boodschap die je wilt overbrengen. Overigens hoeft dat niet altijd een verhaal te zijn van iemand die aan de ‘goede kant’ heeft gestaan. In veel verhalen heb je de bad guys en de good guys. Zoek persoonlijkheden met wie je doelgroep zich wil verbinden. Persoonlijkheden die ze geweldig vinden, of persoonlijkheden waar ze zich tegen af kunnen zetten. Mensen houden ervan om ergens voor of ergens tegen te kunnen zijn.

 5.            Zorg voor een begin, middenstuk en een eind

Verhalen zijn opgebouwd uit een begin, een midden en een eind. Jij kunt dezelfde structuur opbouwen. Zorg voor een sterk begin door het karakter goed te omschrijven. In het midden vertel je het probleem, het conflict waarmee hij of zij te maken heeft gehad. Aan het einde beschrijf je de oplossing of het resultaat.

 6.            Laat de verhalen aansluiten bij jouw persoonlijke overtuiging

Persoonlijke communicatie geeft je boodschap kracht als het verhaal aansluit bij jouw persoonlijke overtuiging. Ben je een goede verhalenverteller, dan gaan mensen je verhalen herkennen en ze aan elkaar koppelen. Dat maakt je communicatie nog krachtiger. Je ontwikkelt een soort van pageturners, waarmee je zowel over je onderwerp als over jezelf vertelt. Door op deze manier persoonlijk te zijn, kun je mensen aan je binden en daardoor je boodschap beter overbrengen.

 7.            Maak het verhaal niet te lang

Met verhalen vertellen bedoel ik geen pagina’s lang monoloog. Een verhaal kan best een alinea zijn. Een kort verhaal kan even krachtig overkomen als een langer verhaal. Soms zelf krachtiger.

Lukt het je om je lezers of je toehoorders mee te nemen in je boodschap door middel van een krachtig verhaal? Dan houden ze dat vast en koppelen jouw persoonlijke verhaal aan je boodschap. En vertellen ze er anderen over. Zo’n verhaal wordt dan steeds weer herhaald omdat mensen zich juist dat onderdeel herinneren. Persoonlijk zijn vraagt om tegelijk krachtig en kwetsbaar te zijn. Probeer het eens!

Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw verhaal. Heb je al eens gewerkt met een persoonlijk verhaal en wat was het resultaat? Als je tips en ideeën hebt die je wilt delen via ghuis@huiscommunicatie.nl, graag!

Stuur gerust dit artikel door aan iedereen die ook geïnteresseerd is in dit onderwerp. En als je ermee aan de slag gaat: veel succes!


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl