Nieuwsbrief Huis Communicatie

Nieuwsbrief - 14 januari 2015

 

Doelen stellen - de juiste manier!

Het is half januari en het zou zomaar kunnen dat je je goede voornemens en doelen van 1 januari alweer vergeten bent. In een van mijn workshops vroeg ik aan de deelnemers om hun doelen op te schrijven. Wat mij direct opviel, was dat meer dan 90% van de doelen omschreven was op een manier die niet ondersteunend en zelfs nadelig was voor het bereiken ervan. Ook als de doelen SMART waren geformuleerd. Als je wilt weten hoe je doelen formuleert die je wél kunt bereiken, dan is deze blog voor jou interessant.

Doelen stellen is een systematische stap voor ons geworden. Alle doelen moeten SMART zijn, anders deugen ze niet. Maar ik hou niet van SMART. Als ik iets SMART moet opschrijven voel ik me beperkt, en vaak kijk ik er niet meer naar om. Het gaat namelijk voorbij aan het wezenlijke van doelen stellen: dat je ze met hart en ziel wilt bereiken.

Een belangrijke stap in het verwezenlijken van je doelen is ze te formuleren – op de juiste manier. In deze blog help ik je om doelen op de juiste manier te formuleren en ze uit te dragen. In het openbaar. Daarmee geef je namelijk het proces om jouw doelen te verwezenlijken een flinke stimulans. Niet alleen jij, maar ook anderen geloven er dan in. En gaan je erbij helpen.

Als je je lijst met doelen samenstelt, geef je hiermee meteen de richting van jouw toekomst aan. Dat is nog eens andere koek dan een goed voornemen op 1 januari!

1.    Begin met de vraag: ben ik bereid te ontvangen en vind ik dat ik dat waard ben.

Denk groot en beperk jezelf niet. Je ingebeelde beperkingen en beperkingen die anderen je opleggen zijn een rem op je doelen. Wat ben jij bereid te ontvangen? Gun je jezelf je doelen te halen? Wat beperkt je daarin? Je kunt altijd meer dan wat jij mogelijk acht. Dus laat je niet begrenzen. Op deze manier denken gaat je misschien niet meteen goed af, want wij zijn geconditioneerd om onze dromen en creativiteit te beperken tot ‘realistische resultaten’. Resultaten die SMART zijn. Herken je dat? Wat heeft het je gebracht?

2.    Laat het proces alleen je doelen niet bepalen

Door alleen te focussen op het proces, op hoe je het voor elkaar gaat krijgen, verstik je je enthousiasme en creativiteit. Je wordt geconfronteerd met allerlei obstakels die jou gaan tegenhouden om je doelen te bereiken. Daarmee beperk je je mogelijkheden. Voor je je doel verwezenlijkt hebt, kom je veel kansen tegen. Die zijn soms belangrijker dan het proces. Laat je verrassen!

3.    Beschrijf het hele resultaat

Als je een doel kiest, beschrijf dan alle aspecten die je kunt bedenken. Denk ook aan de omstandigheden en mogelijke consequenties wanneer je je doel bereikt.

4.    Stel jezelf de vraag: als ik dit doel kant en klaar aangeboden zou krijgen, zou ik het dan aannemen?

Is je antwoord nee, kies dan een ander doel.

Voor veel mensen lijkt op deze manier doelen stellen niet krachtig genoeg, want er ligt geen managementmodel onder. Maar misschien wil je het eens proberen op mijn manier. Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat het je uit het proces van onzekerheid brengt en je energie geeft om door te gaan je doel te bereiken.

Denk nu eens verder na welke andere doelen en resultaten jij wilt behalen en voeg ze toe aan je lijstje tot je er 7 hebt.

Zorg dat al je zeven doelen voldoen aan deze criteria:

  1. Vermeld jezelf in je formulering en wees specifiek
    Bijvoorbeeld: ik studeer in 2015 af.
  2. Formuleer in het NU
    Bijvoorbeeld: ik heb een nieuwe baan.
  3. Formuleer het POSITIEF
    Bijvoorbeeld: ik ben blij – in plaats van ik ben niet droevig.
  4. Beschrijf het eindresultaat en niet het proces dat tot het eindresultaat leidt
    Bijvoorbeeld: ik ben in 2016 bestuurder van een scholengroep in de Randstad, in plaats van ik heb mijn diploma’s gehaald om bestuurder van een scholengemeenschap te worden.

Lees je lijst met je 7 doelen elke dag door en werk je lijst bij wanneer je doelen zijn bereikt. En vergeet niet wat heel belangrijk is: communiceer over jouw doelen met anderen. Gebruik daarbij exact de formulering die je zelf hebt opgeschreven.

Succes met het bereiken van je doelen. Bel me gerust als je meer informatie wilt. Door dit artikel door te sturen help je ook anderen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Wil je reageren: ghuis@huiscommunicatie.nl.


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl