And... action!

Wie denkt dat video’s alleen zijn weg gelegd voor grote commerciële bedrijven, heeft het mis. Ook het onderwijs heeft baat bij dit medium. In dit blog geef ik jou tips voor een spraakmakende video.

Bepaal je doel(en)

Wat is het doel van je video? Wil je de kijker alleen informeren (bijvoorbeeld over het jaarverslag of strategisch beleidsplan) of wil je dat de kijker overgaat tot actie (petitie tekenen, cv opsturen)? Het doel vormt het fundament van je video en moet duidelijk zijn. Niets erger dan een kijker die na afloop enigszins verward de video wegklikt en niet weet wat hij met de boodschap moet.

Laat je personeel het woord doen

Meester Bart is populair online. In zijn vlogs vertelt hij over zijn lerarenbestaan en inmiddels is hij vele volgers rijker. Het geheim van Meester Bart en andere vloggers? ‘Echte’ personen die vertellen, hebben een grote overtuigingskracht. Dit feit kun je goed gebruiken bij het aantrekken van personeel of bij andere communicatiedoelen. In plaats van een functieomschrijving in pdf-vorm, kan je een van jouw medewerkers voor de camera zetten. Vertel maar, wat maakt het werken hier zo leuk? De video is niet alleen persoonlijk maar ook nog eens makkelijk te delen via social media.

Raak de kijker

Een persoon (dit kan ook een fictief karakter zijn) weet mensen te raken. Het is iemand waar je je mee kunt identificeren of iemand met wie je meeleeft. Met deze insteek hebben we samen met BBO Amsterdam het lerarentekort op de lokale politieke agenda gekregen. We maakten een video waarin een jongetje genaamd Max over een paar jaar op een lege school aankomt. Geen leraar te bekennen. De omgeving is grauw. Max is alleen en kijkt zielig. Een voice-over die de feiten opsomt. Bij het zien van de video begin je je zorgen te maken over je eigen kind, je buurjongen, je nichtje. Je wilt niet dat iemand eindigt zoals Max! Het filmpje kreeg de gewenste aandacht: het werd bijna 6.000 keer bekeken en volop gedeeld.

Laat je inspireren door video-animatie

Video-animaties winnen steeds meer terrein. Ook een document zoals een jaarverslag of strategisch beleidsplan zijn hiervoor prima geschikt. Een video-animatie is leuk, modern, luchtig en er is ruimte voor (subtiele) humor. Als organisatie laat je zien in te zijn voor nieuwe mogelijkheden (wat uiteindelijk waardering oplevert) en de kijker zal blij zijn. De video kijken duurt namelijk niet zo lang als het document lezen én het is leuk om naar te kijken. Kijk bijvoorbeeld naar deze video die wij voor het Isendoorn College hebben gemaakt.

Zorg voor een goede balans tussen tekst en beeld

Tekst en beeld versterken elkaar. Een filmpje dat laat zien wat er gebeurt, heeft geen voice-over nodig die vertelt wat de kijker ziet. Dit leidt af en is overbodig. Bedenk goed wat je wilt vertellen en wat je hiervan in beeld wilt brengen. De rest van de informatie kan je in de voice-over verwerken. Onthoud hierbij dat taalgebruik in een video anders is dan in een beleidsstuk. Een leuke animatie waarbij de voice-over de samenvatting van het jaarverslag voorleest, wordt geen succes op internet.

Geïnspireerd geraakt na het lezen van dit blog? Heb je al een mooi onderwerp in je hoofd dat je graag in een video zou willen verpakken? Waar wacht je nog op! Ga aan de slag. And… action!


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl