Vier tips voor een aantrekkelijke vacaturetekst

Te weinig respons op je vacature? Het lerarentekort is flink voelbaar in de grote steden, maar ook elders merken scholen en schoolbesturen dat het moeilijk is om genoeg goede leerkrachten en docenten te vinden. Goede vacatureteksten kunnen je als werkgever onderscheiden. Als het sollicitatieproces aanvoelt als een warm bad, heb je al veel gewonnen. Te warm of te koud water veroorzaakt haperingen in het proces en daarmee verlies je mogelijk een sollicitant. Besteed veel aandacht aan de sollicitatieprocedure, ook in de beginfase.

Het schrijven van een goede vacaturetekst is makkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk beschrijf je de wie, wat, waar, waarom en wanneer en houd je rekening met de regel- en wetgeving. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw vacature opvalt tussen al die andere? Met de volgende tips kom je al goed op weg en zul je merken dat jouw vacatures leesbaarder, soepeler, duidelijker en sprankelender worden. 

Tip 1: Prikkelende teksten vallen extra op
Maak van je tekst een cadeautje voor de lezer. Ga rustig zitten voor een pakkende kop en voorkom dat je vervalt in standaardzinnen die sollicitanten in veel vacatures tegenkomen. Je kunt je (digitale) vacature extra laten opvallen door foto’s, een video of vlogs toe te voegen. Breng zo in beeld hoe een dag op school of in de organisatie eruit ziet en waarin je je als werkgever onderscheidt. 

Tip 2: Duidelijke vacaturetekst
Een kandidaat wil graag weten wat een organisatie van hem of haar verwacht, daarom is het belangrijk hier helder over te zijn in een vacaturetekst. Klinkt als een open deur, toch lijken veel vacatures op elkaar. Juist door duidelijk te zijn en een mooi portret van de school te schetsen, trek je sollicitanten. Denk bijvoorbeeld aan de profilering van de school en eventuele bijzonderheden in de functie. Maar je kunt ook USP’s (unique selling points) benoemen: hecht team, vernieuwend onderwijs, groeikansen… noem maar op. Een goede vacaturetekst geeft antwoord op de vraag van de sollicitant: waarom deze vacature en niet een andere? 

Tip 3: Gebruik van socialmedia-advertenties
Adverteren op Facebook en Instagram is een combinatie van push- en pullmarketing. Dit wil zeggen dat je als het ware informatie pusht naar je doelgroep en ze vervolgens naar je website pullt. Een advertentie op Facebook en/of Instagram vergroot de kans dat de doelgroep jouw vacature ziet. Adverteren op social media is geen graai in een grabbelton, maar een schot in de roos; je bereikt door een goede doelgroepdefinitie de juiste doelgroep. 

Tip 4: Call to action
De call to action is een oproep om tot actie over te gaan. Je nodigt lezers uit om te reageren op de vacature. Naast dit in de tekst te verwerken, kun je ook de lezer verleiden tot een actie. De sollicitatiebutton blijft het meest effectief om als call to action te gebruiken. Deze mag daarom niet ontbreken in de online advertentie. Bij offline vacatures kun je denken aan een omkaderde oproep. Bijvoorbeeld: ‘solliciteer direct’. 

 


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl