Nieuwsbrief Huis Communicatie

 

Een wereld te winnen via social media

Ons wordt regelmatig gevraagd: hoe kunnen wij social media effectief inzetten voor onze organisatie? In de privésfeer maken veel werknemers gebruik van Facebook, Twitter en LinkedIn, maar het is niet altijd duidelijk of je ook voordeel van deze middelen kunt hebben op het werk. En dat leidt meestal tot onnodige terughoudendheid: het lijkt beter om de vingers niet te branden aan de nieuwe media. Je kunt er echter ook anders tegenaan kijken.

Op zich is er niets mis met enige voorzichtigheid. Herinnert u zich bijvoorbeeld nog het geval van districtchef van de politie Gerda Dijksman? Zij kreeg begin vorig jaar voorwaardelijk strafontslag opgelegd vanwege een ‘twitterblunder’. Toen ze namelijk hoorde dat er op eerste kerstdag in een flat in Meppel twee doden waren gevonden, twitterde ze “…gaat vast om huiselijk geweld”. Maar de slachtoffers bleken te zijn omgekomen door koolmonoxidevergiftiging. Privé en zakelijk blijken niet altijd even makkelijk te scheiden op social media.

Dus maar liever niet aan beginnen? Dat zou een gemiste kans zijn. Behalve blunders begaan kun je namelijk ook een heleboel goeds doen via social media. Werken aan je imago bijvoorbeeld, door te laten zien waar je mee bezig bent als school of bestuur. Of de dialoog zoeken om je dienstverlening te verbeteren. Door aanwezig te zijn op Twitter of Facebook kom je dichter bij je doelgroep; de afstand verdwijnt. Je kunt mensen snel en eenvoudig laten meepraten en meedenken over nieuwe ideeën. Kortom, er is een wereld te winnen!

Een paar vuistregels kunnen helpen om positief en krachtig gebruik te maken van social media:

Wees professioneel
Begin alleen met social media als je het zelf leuk vindt. Je moet in ieder bericht werkelijk wat te vertellen hebben. Dat je net een afspraak hebt gehad bij de tandarts, interesseert niemand. Dat je net een afspraak gehad hebt met de minister kan wel weer interessant zijn, mits je kernachtig vertelt wat is besproken,

Wees verantwoordelijk
Geef geen vertrouwelijke informatie door via social media en vermeld altijd de bron als je een citaat gebruikt. Als je twijfelt over een bericht dat je wilt plaatsen: doe het dan niet.  Better safe than sorry.

Wees transparant
Wees je ervan bewust dat je voor de buitenwereld 24/7 directeur, bestuurder of leerkracht bent. Je kunt tussendoor niet even als privé-persoon twitteren. Jij houdt de zaken wel uit elkaar, maar je ontvanger doet dat niet.

Wees loyaal
Kritisch zijn mag, maar ga niet in de aanval tegen collega’s, je werkgever of anderen.

Wees communicatief
Social media gaat – net als in het echte leven – niet alleen om berichten de wereld insturen. Alles staat of valt met luisteren. Leg bijvoorbeeld de link met relevante personen in je werkveld. Signaleer je complimenten, speel ze dan door. Hoe verleidelijk ook, reageer niet impulsief en vermijd oeverloze discussies.

Huis Communicatie verzorgt workshops over het effectief gebruik van social media. Informeer gerust eens naar de mogelijkheden!


 

Drie manieren om te bezuinigen op communicatiemiddelen

Wie het belang van goede communicatie inziet houdt daar rekening mee bij de verdeling van zijn budget. Toch betekent dat niet dat er altijd een enorm bedrag beschikbaar hoeft te zijn voor communicatie. Er zijn tegenwoordig legio goede en goedkope alternatieven voor de traditionele middelen. We zetten er drie voor u op een rij:

  1. Een digitaal alternatief voor de informatiegids.
    Een grote kostenpost bij het maken van een informatiegids is het drukwerk. Dat kan soms tot duizenden euro’s oplopen. Maar wist u dat een informatiegids online ook heel goed tot zijn recht kan komen? Bekijk bijvoorbeeld eens deze gids van Onderwijsgroep Amstelland. Niet alleen krijgt het boekje in deze doorbladerbare PDF een frisse en eigentijdse uitstraling, het is ook nog eens makkelijk te verspreiden (verstuur de link bijvoorbeeld via e-mail naar ouders en personeel) én het trekt bezoekers naar uw website.
  2. Eigentijdse wervingsfilmpjes voor elk budget
    Foto’s en filmpjes maken met de smartphone is voor niemand een onbekend fenomeen. Heeft u er al eens aan gedacht om met de eigen telefoon een introductiefilmpje te maken van uw school of onderwijsgroep? Helemaal van deze tijd en eenvoudiger kan het bijna niet: schrijf een kort script waarin u zichzelf en uw school of onderwijsgroep voorstelt, oefen dit enkele malen, zorg dat de lengte niet meer is dan 1,5 minuut en neem het filmpje vervolgens op met uw telefoon. Zo’n filmpje kunt u direct uploaden via youtube. In een handomdraai is het geregeld! Pakt u het liever iets professioneler aan, dan kunt u het hele proces ook uitbesteden. Wij laten u graag een aantal voorbeelden zien.
  3. Nieuwe collega’s vinden via LinkedIn
    Hoe bereik je de juiste doelgroep met je vacatures? Een van de traditionele antwoorden op die vraag is: door te adverteren in landelijke dagbladen. Met een prijskaartje van enkele duizenden euro’s. Er zijn uitstekende alternatieven. Werven via LinkedIn bijvoorbeeld. Uw eigen medewerkers zitten immers in de kringen waar je de nieuwe collega kunt vinden. Dichterbij de doelgroep kun je haast niet komen. Roep het hele team dus op om de vacature onder de aandacht te brengen in het eigen netwerk en loof eventueel een beloning uit voor de tip die leidt tot vervulling van de vacature.
    Meld bovendien in relevante groepen op LinkedIn – zoals onderwijs 2.0 – dat er een nieuwe vacature is.


 

Uitgelicht: AMOS unIQ

Onze opdrachten variëren enorm qua omvang, budget en inhoud. Aan ons de mooie uitdaging om voor elke communicatievraag een passende oplossing te creëren. Een prachtig project waar we aan werken is AMOS unIQ, voltijds onderwijs voor hoogbegaafde kinderen in Amsterdam. Voor de leerlingen en hun ouders is het geweldig dat dit onderwijs er is, voor Onderwijsgroep AMOS is het een ultieme kans om te laten zien wat ze in huis heeft, en voor ons als communicatiebureau is het een ontzettend leuke en interessante opdracht.

Vanaf het allereerste begin waren we betrokken. Toen er nog voorzichtig gesprekken werden gevoerd, politieke interesse werd afgetast en draagvlak bij ouders werd gepeild. De eerste informatiebijeenkomsten werden door ons in samenwerking met de projectgroep georganiseerd, de eerste peilingsformulieren werden opgesteld en de persberichten werden verstuurd. Toen de plannen concreter begonnen te worden legden we een database van adressen aan en begonnen we nieuwsbrieven te versturen. Er was contact met de gemeente, er kwamen meer informatieavonden. En voor we het wisten was de kogel door de kerk. Het zou er komen: voltijds basisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in Amsterdam.

Vanaf dat moment was het een race tegen de klok. Vier groepen, verdeeld over twee scholen moesten in september 2012 van start gaan. Financieel was het alleen haalbaar als zich voldoende leerlingen zouden aanmelden. En leerlingen melden zich alleen aan als ouders haarfijn weten waar ze voor kiezen. De communicatie- en marketingstrategie werd verder uitgerold. Het onderwijs kreeg een uitdagende naam: AMOS unIQ en een sterk beeldmerk. We richtten een actuele website in, stelden wekelijks een nieuwsbrief op en stuurden regelmatig twitterberichten de wereld in. Via brieven informeerden we relaties, via persberichten hielden we de media op de hoogte. Het hele projectteam zette zijn schouders eronder, met als fantastisch resultaat dat zich in twee maanden tijd zo’n 45 leerlingen aanmeldden voor AMOS unIQ. Op 3 september gingen de lessen van start. De leerlingen blijven zich aanmelden.

De communicatie voor zo’n project houdt daarmee natuurlijk niet op. Een nieuwe concept is in het begin heel kwetsbaar en heeft nog alle ondersteuning nodig. En ook in deze fase zetten wij ons weer met evenveel professionaliteit en plezier in!


 

Hoe inspirerend ben jij?

Als leiderschap verandert in management, ben je dan nog inspirerend? Vind je ook dat medewerkers het recht hebben om geïnspireerd te worden en betrokken te zijn bij de toppen én bij de dalen? De leider die alleen op de top staat, krijgt nooit mensen mee. En sta je alleen in het dal, dan is het daar erg eenzaam. Is je leiderschap een beetje ingedut? Pimp het weer op!

Zelfreflectie is de sleutel
Sterk leiderschap begint met zelfreflectie. Neem iedere dag de tijd om op het effect van je leiderschap te reflecteren. Acties kunnen anders uitpakken dan je zelf voor ogen hebt. Zelfreflectie is de sleutel tot sterk leiderschap. Neem elke dag een kwartier de tijd om op je acties en leiderschap te reflecteren. Behalve als je druk bent: neem dan een half uur.

Deel je sterke en zwakke punten met je mensen
De zelfreflectie houdt niet op bij jezelf. Maak je positieve en negatieve eigenschappen kenbaar aan je medewerkers. Laat ze ook hun eigenschappen met jou en elkaar delen. Belangrijk is dat je er vervolgens open voor staat dat je mensen jou er op aan spreken als je in een eigenschap dreigt te vervallen. Als mensen weten waar jij goed in bent en waar zij goed in zijn, zet je iedereen in zijn kracht, inclusief jezelf.

Snap wat mensen drijft en wat ze raakt
Als betrokken leider weet je wat er speelt: je toont interesse en praat over hobby’s en persoonlijke zaken. Vraag jezelf ook af: waarom komt hij of zij elke dag naar zijn of haar werk? Wil hij iets toevoegen, of zoekt hij vooral naar zekerheid? Als je daar op inspeelt zorg je ervoor dat medewerkers alles uit zichzelf willen halen.

Enthousiasme is sterker dan overtuigen
Enthousiasme is een cruciale eigenschap voor sterk leiderschap. De kracht van enthousiasme is dat het niet wenst te overtuigen. Oprecht enthousiasme overtuigt vanzelf. Je hoeft geen mensen aan te trekken, ze zullen zich vanzelf tot je aangetrokken voelen.

Zorg voor verrassingen die je plannen overhoop gooien
Iedereen houdt ervan als alles volgens plan verloopt. Toch ben je als leider ook in staat om op verrassingen in te spelen. Juist door die verrassingen word je sterker. Laat je werknemers ook de vrijheid om op verrassingen in te spelen. Zo benut je de kwaliteit van je werknemers en laat je ze echt bijdragen.

Houd niet krampachtig aan dingen vast
Je voelt je enorm betrokken bij alle facetten van je organisatie, maar je hebt het idee dat je niet alles ten volle benut. Kijk eens naar waar je je met veel moeite, maar met weinig rendement aan hebt vastgeklampt. Wees niet bang om het los te laten en je open te stellen voor aanvullingen van anderen. Stel je open voor nieuwe inzichten en zie het rendement groeien.

Zorg dat je medewerkers beter worden dan jij
De uitdaging voor een sterke leider is het beste uit je medewerkers naar boven te halen. Probeer hen de vaardigheden en kennis die zij beheersen ten volle te laten benutten. Wanneer je ze daarvoor de ruimte geeft zullen ze zich ontwikkelen tot medewerkers die beter kunnen worden dan jij zelf.

Zoek de balans
Het is de afweging tussen lange en korte termijn wat je organisatie succesvol maakt. Dat geldt ook voor leiderschap: je wilt je medewerkers ruimte geven, maar afspraken moeten ook gehaald worden. Een goede balans is essentieel voor groei: zowel zaaien als oogsten.

De tips zijn afkomstig van experts die hun visie gaven op effectief leiderschap tijdens de Erasmus Collegereeks.

 

 

Colofon
Deze nieuwsbrief is een uitgave van Huis Communicatie. Heeft u een vraag of wilt u meer informatie? Neem contact met ons op via:

E: info@huiscommunicatie.nl
T: 0252 34 36 48
M: 06 53 228 246

Meer informatie?
Klik hier om naar de contactpagina te gaan. 

 

 


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl