Een goede woordvoerder is de gids in de (media)storm

Ze zijn er in vele vormen. Tropisch, of juist ijzig. Maar de kans dat je er ooit middenin eentje belandt, is in ieder geval reëel. We hebben het over een mediastorm. Een ervaren woordvoerder helpt je er doorheen, op de dag dat je zelf het nieuws bent. 

De aanleiding kan negatief of positief zijn, klein of groot. Je school is excellent geworden, jullie starten een nieuwe tweetalige afdeling. Of er is helaas sprake van een calamiteit. Financieel blijken er grote problemen te zijn, er is geweld gebruikt tussen een medewerker en een leerling. Lokale media pikken het op, landelijke media nemen het over, of andersom.

De dag dat de telefoon niet meer stilstaat
En dan gebeurt er van alles tegelijk binnen je organisatie. Er bellen journalisten, of ze staan al op het schoolplein. Wat zeg je, wanneer en hoe? Met wie moet je rekening houden? Kun je eigenlijk wel iets zeggen, of botst dat met de privacy van betrokken medewerkers en/of leerlingen? Tegelijk wordt er intern een beroep op je gedaan. Medewerkers vragen instructies, de Raad van Toezicht een update, ouders en leerlingen duidelijkheid.

Analyse, actie en reactie
Als een leerling moeite blijft houden met getallen, haal je er een dyscalculie-expert bij. Als je jaarrekening gemaakt moet worden, bel je de accountant. Als het gebouw in brand staat, bel je de brandweer. En als je in een mediastorm belandt? Dan heb je een goede woordvoerder nodig. Iemand die helpt met een snelle analyse van de situatie. Die alle vragen van de pers opvangt, zodat jij je tijd en aandacht kunt richten op andere dringende zaken. Iemand die meedenkt met het grote plaatje, begrijpt wat de organisatie nodig heeft en welke belangen er spelen. 

(Social) media
De meeste woordvoerders zijn uitstekend thuis in de werkwijze van traditionele media, zoals kranten en omroepen (tv, radio, online). Maar tegenwoordig komt nieuws vaak het snelst naar buiten via andere kanalen. Een bericht op Twitter of Facebook, een foto die gedeeld wordt via Instagram, Snapchat of WhatsApp. Een goede woordvoerder kent de dynamiek van online-nieuws en social media. Hij of zij kan monitoren wat er online gemeld wordt over de school of de organisatie, adviseren over de inzet van social media en daarbij praktische ondersteuning bieden.  

Gespecialiseerd in onderwijs
Een ervaren woordvoerder helpt je navigeren in een mediastorm. Woordvoering voor een commerciële instelling of voor een gemeente is iets anders dan voor een onderwijsorganisatie. Niet veel ervaren woordvoerders zijn volledig gespecialiseerd in de onderwijssector. Dat geldt wel voor Huis Communicatie. Voor verschillende schoolbesturen zijn wij standaard de vaste woordvoerder. 

Dus ook al is het vandaag nog niet nodig, we geven alvast ons telefoonnummer. Dan heb je het bij de hand op een dag dat het wel van pas komt:


Grada Huis, M 06 53 228 246 / T 0252-34 36 48. http://bit.ly/huis-contact


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl