Mystery guest toont blinde vlek bij leerlingwerving

Leerlingen werven kan knap lastig zijn. Hoe bereik je de tieners van nu? Een quick scan en een bezoek van een mystery guest geven je antwoorden waar je als school verder mee kunt.

Elk schooljaar is het weer spannend: hoeveel inschrijvingen krijg je binnen en is dat meer of minder dan vorig jaar? Als het aantal aanmeldingen tegenvalt, staat de school voor een nieuwe vraag. Waar komt de daling vandaan? Wellicht zijn er demografische ontwikkelingen. In veel gevallen blijkt echter dat de werving onvoldoende aansluit bij de jongeren van nu.

Elk schooljaar is het weer spannend: hoeveel inschrijvingen krijg je binnen en is dat meer of minder dan vorig jaar? Als het aantal aanmeldingen tegenvalt, staat de school voor een nieuwe vraag. Waar komt de daling vandaan? Wellicht zijn er demografische ontwikkelingen. In veel gevallen blijkt echter dat de werving onvoldoende aansluit bij de jongeren van nu.

De wereld verandert zo snel, zeker in het onderwijs. Kinderen die nu in groep 7 en 8 zitten, staan anders in het leven dan vijf of tien jaar geleden. Ze zijn digitaal veel sneller en slimmer, ze hebben vaak gepersonaliseerd of individueel onderwijs gekregen, ze hebben op school aan vaardigheden gewerkt én aan kennis. Goede werving beweegt met die trends en ontwikkelingen mee.

Met een quick scan van de communicatiemiddelen die de school inzet, krijg je al veel antwoorden op vragen die er zijn. Is onze website goed vindbaar? Komt onze mavo-afdeling wel goed genoeg voor het voetlicht? Zijn onze folders aansprekend genoeg? Is ons taalgebruik geschikt voor 11- en 12-jarigen?

Vul dit aan met de ervaringen van een mystery guest die één van de open dagen of informatie-avonden bezoekt en je hebt een schat aan informatie. De mystery guest kijkt met ervaren ogen naar het welkom bij de deur, de proeflesjes, presentaties en voorlichting. Er wordt een rapport gemaakt met tal van aanbevelingen en tips. Hierop kun je het wervingsplan voor komend schooljaar gefundeerd aanpassen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag een offerte op maat aan. Bespreek op tijd want vol = vol.

vraag een offerte op maat aan