Framing maakt je verhaal onvergetelijk

Kleine verschillen in hoe dingen worden gezegd, kunnen grote effecten hebben op onze beslissingen. We kennen allemaal wel voorbeelden uit prive en werk. Het hoe je een boodschap communiceert, typeren wij als ‘framing’. Iedereen zet framing in, bewust en onbewust, de één meer dan de ander. Framen hoeft niet vanuit slechte intenties te zijn, maar heeft onbedoeld een negatief imago. Bewust je boodschap versterken via framing, daar is niets mis mee. Maar wat is framing en hoe zet je dat in?

Framing is een beïnvloedingstechniek die je positief kunt inzetten door dezelfde informatie over te brengen met net iets andere woorden. Hetzelfde glas kan bijvoorbeeld beschreven worden als ‘halfvol’ of ‘halfleeg’. Objectief gezien gaat het in beide gevallen om dezelfde hoeveelheid water. De keuze in framing zou rationeel gezien niet moeten uitmaken. En wie weleens een woning heeft gekocht weet dat een huis nooit wordt beschreven als ‘klein’, maar als ‘knus’ of ‘gezellig’ of ‘op een levendig punt’ (bij een kruising waar de hele dag auto’s staan te ronken). Hoe je iets beschrijft, kan impact hebben op de keuzes die worden gemaakt. 

Bestuurders en tomaten
Framing is een communicatietechniek die je verhaal kracht bijzet. Een overtuigend frame kun je zien als een bril. Je laat iemand vanuit een andere invalshoek naar de werkelijkheid kijken, waardoor de ander wordt aangezet tot actie. Reclame gebruikt veel positieve framing (10% minder vet, zongerijpte tomaten, bier drinken is gezelligheid). Bestuurders in het onderwijs worden regelmatig negatief geframed. En degenen die dat doen weten ook wel dat een bestuurder geen zakkenvuller is, maar zo’n frame komt goed uit. Eén goedgekozen woord kan een hele beroepsgroep diskwalificeren, of positief profileren. 

Framen kan negatief en positief ingezet worden. Naar welke school zou jij gaan:                     

Negatief frame Positief frame
Traag, ouderwets, saai, slecht onderwijs vooruitstrevend, toekomstgericht, leerling centraal

 

Zo bouw je een frame op
Framen is dus een belangrijk onderdeel in de communicatie. Hoe sterker je frame, hoe krachtiger je boodschap. Een sterk frame creëer je door een goed beeld te hebben van je doelgroep: de waarden, drijfveren, ambities, teleurstellingen. Waar halen zij informatie op? Wat is het opleidingsniveau? Wie zijn belangrijke influencers voor deze doelgroep? Gebruik hiervoor de tevredenheidsenquêtes of panels.
Een goed verhaal maakt het frame compleet. Een boodschap die lekker bekt. Een frame en boodschap passen bij de waarden van een doelgroep. Je sluit aan bij wat zij belangrijk vinden. Een frame werkt het beste als je emotie of een gevoel weet aan te spreken. Communiceer levendige voorbeelden. Want zodra we ergens een beeld bij hebben, kunnen we het bijna niet meer vergeten. Denk maar aan die roze olifant.

Storytelling
Nog een tip: gebruik elementen uit de storytelling. Schrijf over het succesverhaal van een ‘held’ en een ‘slachtoffer’ (Mirjam had het helemaal niet naar haar zin in het bedrijfsleven en ging daarom naar het onderwijs), waarbij we de held op haar reis volgen. Hij of zij gaat van de huidige situatie naar een nieuwe situatie (het doel). Onderweg zijn er obstakels en uitdagingen waar we over communiceren, maar gelukkig gloort daar het einddoel. Door de lezer (of kijker als het om video gaat) mee te nemen in het verhaal en deelgenoot te maken van de hindernissen en overwinningen, roep je emotie op. En dankzij emotie blijft je verhaal beter hangen.

En daarna?
Vooral herhalen. Framewoorden zoals leerfabriek, klimaatklever of klikspijt worden jarenlang herhaald en uiteindelijk opgenomen in de Dikke van Dale. Die vergeten we nooit meer. Wil je ook niet worden vergeten? Bedenk dan dat je een boodschap goed framet, vaak en op veel plekken moet herhalen, zodat het onuitwisbaar wordt bij jouw doelgroep.