In 10 stappen naar sterke websiteteksten

Iedere onderwijsorganisatie verdient een goede website. Een mooi design draagt vanzelfsprekend bij aan een sterke website, maar de inhoud is minstens zo belangrijk. Het bedenken van de content is voor de meeste onderwijsprofessionals geen probleem, de uitdaging zit ‘m in het schrijven van waardevolle teksten die direct tot de kern komen, zonder dat de website overvol en onoverzichtelijk wordt. Zelf aan de slag met de websiteteksten? Met deze tien stappen helpen we je op weg. 

1.    Doe het niet!  
Kruip niet achter de computer. Tenminste, niet gelijk. Voordat je van start gaat met het schrijven van de teksten voor jullie nieuwe website is het belangrijk om eerst een paar bewuste beslissingen te nemen. Die helpen enorm als je zo meteen wél gaat schrijven.

2.    Bepaal de doelgroep 
Iedereen houdt van een heldere tekst. Schrijf je voor groep 7- en 8-leerlingen of richt je je op ouders? Nieuwe ouders, of huidige ouders? Een tekst voor de inspectie ziet er anders uit dan een pagina voor collega’s. Bepaal dus voor wie je schrijft, de doelgroep. 

3.    De kern 
Na het bepalen van de doelgroep, bedenk je waarover je wilt schrijven. Wat is het allerbelangrijkste dat jouw doelgroep moet weten? Schrijf meerdere kernwoorden op papier. Bijvoorbeeld jullie kernwaarden, wat jullie onderscheidt van anderen, aanmeldprocedure, jullie visie op het onderwijs en het team waarmee jullie werken. 

4.    Maak een inhoudsopgave
Op basis van de gekozen kernwoorden maak je een inhoudsopgave. Bepaal welke tabbladen er in het menu komen en welke pagina’s er onder een tabblad geplaatst worden. Tip: kijk eens hoe andere scholen of besturen dit aanpakken. 

5.    Bepaal de boodschap
De inhoudsopgave staat, je weet wat je wilt vertellen en aan wie. Bepaal nu per onderwerp – of per tabblad eigenlijk – de kernboodschap. Zet deze kernboodschap in één zin op papier. 

6.    Eerst structuur, dan schrijven
Dat doe je door per tekstpagina drie punten op papier te zetten. Deze korte zinnen zijn de basis van je tekst. Het zijn bijvoorbeeld drie vragen die je in ieder geval wilt beantwoorden. Denk opnieuw aan de doelgroep en het onderwerp. Weet de doelgroep al veel van het onderwerp af? Mooi, dan hoef je er niet te uitgebreid op in te gaan. Sluit er wel op aan.

7.    Klaar voor de start? Schrijven maar  
Houd je aan je structuur en beperk jezelf tot de drie punten. Werk elk punt uit in één korte alinea. Schrijf actief, schrap hulpwerkwoorden en vermijd jargon en afkortingen als dit niet past bij de doelgroep. 

Let op: schrijven voor een website betekent ook nadenken over teksten in kaders, buttons en footers. Houd de opmaak van de website daarom naast je teksten zodat je niks vergeet. 

8.    Weg ermee
Nee, niet gelijk deleten! Maar leg je tekst even weg. Neem afstand. Als het kan een paar dagen, maar een pauze van tien minuten helpt ook al. 

9.    Wees kritisch
Stel je voor dat jij de doelgroep bent. Lees de tekst opnieuw. Vraag je af: is dit helder? Leest het lekker? Staat alles erin wat er echt in moet? Vraag iemand om mee te lezen. Van feedback wordt (bijna) alles beter.  

10.    Vraag hulp
Het schrijven van websiteteksten blijkt vaak moeilijker dan gedacht. En dan hebben we het nog niet eens over het goed vindbaar maken van je website door zogeheten SEO-teksten. Zeker weten dat de teksten sterk, compleet en overzichtelijk zijn? Schakel de hulp van onze communicatieadviseurs in. We denken graag met je mee! 

Stuur ons een e-mail



Vanuit Nieuweschoolwebsite.nl ontwikkelen wij professionele en onderhoudsvriendelijke websites voor scholen, kindcentra, besturen en samenwerkingsverbanden. We verzorgen niet alleen het ontwerp, maar kunnen ook ondersteuning bieden bij het schrijven van goede teksten, video’s voor op de homepage of goed gevulde social media feeds.