5 tips voor een spraakmakende commercial

Wie denkt dat commercials alleen zijn weggelegd voor commerciële bedrijven, heeft het mis. Ook het onderwijs heeft baat bij dit medium. Van profilerings- tot wervingscommercials voor nieuwe leerlingen én docenten. Van animaties om de koers in beeld te brengen tot korte social clips voor Facebook of Instagram. We geven je 5 tips.

Bepaal het doel

Wat is het doel van je commercial of video? Wil je informeren (bijvoorbeeld over het jaarverslag of strategisch beleidsplan) of wil je dat de kijker overgaat tot actie (petitie tekenen, CV opsturen)? Het doel vormt het fundament van je video en moet duidelijk zijn. Niets is erger dan een kijker die na afloop enigszins verward het beeld weg klikt en niet weet wat hij met de boodschap moet.

Laat je medewerkers of leerlingen het woord doen

‘Echte’ personen die vertellen, hebben een grote overtuigingskracht. Dit feit kun je goed gebruiken bij het aantrekken van personeel of bij andere communicatiedoelen. In plaats van een functieomschrijving in pdf-vorm, kan je een van jouw medewerkers voor de camera plaats laten nemen. Vertel eens, wat maakt het werken hier zo leuk? Een commercial is niet alleen persoonlijk maar ook nog eens makkelijk te delen via social media. Voor Stichting Kopwerk/Schooltijd brachten wij dit in de praktijk: we ontwikkelden een creatieve wervingscommercial die voor veel reacties zorgde. Bekijk het hier.

Raak de kijker

Een persoon weet mensen te raken én overtuigen. Het is iemand waar je je mee kunt identificeren of iemand met wie je meeleeft. Dit kan een leerling zijn, een leraar of zelfs een fictief karakter. Voor het Oosterlicht College in Nieuwegein maakten we een wervingscommercial waarin Romy, een leerling van de school, je meeneemt voor een rondleiding. Ze weet je direct te overtuigen met haar enthousiasme. Door het ‘geheim’ dat opgenomen is in het script, blijf je gegarandeerd tot het eind kijken.   

Laat je inspireren door video-animatie

Video-animaties winnen steeds meer terrein. Perfect voor een logo reveal of een uitleg van een onderwijsconcept. Ook een jaarverslag of strategisch beleidsplan is hiervoor geschikt. Een video-animatie is modern, luchtig en er is ruimte voor (subtiele) humor. Als organisatie laat je zien in te zijn voor nieuwe mogelijkheden en je maakt je kijker blij. De animatie kijken duurt niet zo lang als een uitgebreid document lezen én het is nog leuk om naar te kijken ook. Mensen zijn immers meer en meer beeldgericht. Kijk bijvoorbeeld naar deze animatie over het flex onderwijs op het Rijnlands Lyceum in Sassenheim. 

Zorg voor een goede balans tussen tekst, beeld en geluid

Tekst en beeld versterken elkaar. Een filmpje dat laat zien wat er gebeurt, heeft geen voice-over nodig die vertelt wat de kijker ziet. Dit leidt af en is overbodig. Bedenk goed wat je wilt vertellen en wat je hiervan in beeld wilt brengen. De rest van de informatie kan je in de voice-over verwerken. Onthoud hierbij dat taalgebruik in een video anders is dan in een beleidsstuk. Een leuke animatie waarbij de voice-over de samenvatting van het jaarverslag voorleest, wordt online geen succes.

Geïnspireerd geraakt na het lezen van dit blog? Heb je al een mooi onderwerp in je hoofd dat je graag in een commercial zou willen verpakken? Waar wacht je nog op! Ga aan de slag.

Neem vrijblijvend contact met ons op