Collega’s gezocht, zó houd en breng je leraren aan boord
Ook wij kunnen het lerarentekort niet oplossen. Wat we wel kunnen is op een creatieve en consistente manier ondersteuning bieden bij arbeidsmarktcommunicatie, zodat de school die geweldige nieuwe collega niet misloopt. Een school sterk neerzetten bij een sollicitant, daarvoor is een onderbouwd imago een must. Hoe arbeidsmarktcommunicatie bij werving en selectie kan helpen, vertellen we in dit artikel én we trakteren op vijf tips voor een beter resultaat van de wervingsinspanningen.
Dankzij goede arbeidsmarktcommunicatie bereik je de doelgroepen beter en vervul je vacatures sneller met de juiste mensen. Een professionele aanpak van arbeidsmarktcommunicatie laat bovendien zien dat je het werven en selecteren van nieuwe medewerkers serieus neemt. De manier waarop je communiceert trekt een bepaald type kandidaten aan: hét type dat goed past binnen de cultuur van de werkgever.
Candidate experience meten
Bij een sollicitatie is het fijn om als sollicitant vanaf het begin een warm bad te ervaren. Goed om hier als eerste bij stil te staan en dit ook daadwerkelijk onder de loep te nemen. Uit onderzoek blijkt dat minder dan éénderde van de werkgevers deze candidate experience daadwerkelijk meet. Alleen hier al ligt een kans om je te onderscheiden door dit een vast onderdeel te maken van de strategie. De laatste jaren hebben wij veel ‘Werken bij’- websites ontwikkeld, en die werken erg goed als op zo’n website de kandidaat centraal staat en niet de school of organisatie met de bijbehorende eisen.
Profilering
Arbeidsmarktcommunicatie is altijd gelinkt aan profilering. Dat begint met een inspirerend verhaal, gebaseerd op de kernwaarden. Zo’n verhaal vertelt waar de school of het bestuur voor staat, welke visie er is en hoe de toekomst wordt beleefd. Door daarop aansluitende interne communicatie, herkennen medewerkers zich in het verhaal. Het delen van updates, successen en de verhalen van collega’s versterkt die beleving. Je bent daarin geslaagd als een medewerker binnen een minuut aan een onbekende kan vertellen waarom hij of zij iedere dag juist dít schoolgebouw met veel plezier binnenstapt. We trakteren op 5 tips:
1. Plaats bij de vacature op Meesterbaan een video, het perfecte middel om een sfeerbeeld te schetsen. Het kan de sollicitant net het extra zetje geven om die brief te schrijven.
2. Denk zorgvuldig na over de vacaturetekst. Is de tekst aansprekend, sprankelend en compleet? Verwoord niet alleen wat je zoekt, maar vooral ook wat je te bieden hebt. Verwerk ook hierin het verhaal van de school en overtuig die onderwijstopper te reageren. Neem het sollicitatieformulier nog eens onder handen op toegankelijkheid en vriendelijkheid. Dan mis je geen goede kandidaten door de harde tone of voice
3. Natuurlijk wordt de vacature ook op de eigen website (een mooie ‘werken bij’-pagina) en socialmediakanalen gedeeld. Doen collega’s dat ook? En ouders? Vraag het ze! Het lerarentekort is een bekend probleem en het is helemaal niet gek om gezamenlijk extra bereik te genereren.
4. Bouw een bestand op van oud-stagiaires en -medewerkers en houd contact met ze. Wie weet zijn ze net weer toe aan een volgende uitdaging. Of wil die ene gepensioneerde collega toch wel weer een of twee dagen per week gaan werken.
5. Maak de drempel voor een kennismaking zo laag mogelijk. Organiseer bijvoorbeeld een (digitale) meet & greet, zodat potentiële medewerkers vragen kunnen stellen. Ook interessant voor geïnteresseerde stagiaires en zij-instromers. Of wandel een rondje in plaats van een voor de hand liggend sollicitatiegesprek te voeren.
Er zijn nog tal van manieren om sollicitanten te bereiken en te overtuigen. Hulp nodig? Neem contact met ons op! Als communicatieadviseurs weten we als geen ander het verhaal van een school helder te formuleren en te assisteren bij de interne communicatie. Ook denken we graag mee over welke kanalen en communicatiemiddelen het meest geschikt zijn voor de werving en welke uitstraling past.
Collega’s gezocht, zó houd en breng je leraren aan boord
Dankzij goede arbeidsmarktcommunicatie bereik je de doelgroepen beter en vervul je vacatures sneller met de juiste mensen. Een professionele aanpak van arbeidsmarktcommunicatie laat bovendien zien dat je het werven en selecteren van nieuwe medewerkers serieus neemt. De manier waarop je communiceert trekt een bepaald type kandidaten aan: hét type dat goed past binnen de cultuur van de werkgever.
Candidate experience meten
Bij een sollicitatie is het fijn om als sollicitant vanaf het begin een warm bad te ervaren. Goed om hier als eerste bij stil te staan en dit ook daadwerkelijk onder de loep te nemen. Uit onderzoek blijkt dat minder dan éénderde van de werkgevers deze candidate experience daadwerkelijk meet. Alleen hier al ligt een kans om je te onderscheiden door dit een vast onderdeel te maken van de strategie. De laatste jaren hebben wij veel ‘Werken bij’- websites ontwikkeld, en die werken erg goed als op zo’n website de kandidaat centraal staat en niet de school of organisatie met de bijbehorende eisen.
Profilering
Arbeidsmarktcommunicatie is altijd gelinkt aan profilering. Dat begint met een inspirerend verhaal, gebaseerd op de kernwaarden. Zo’n verhaal vertelt waar de school of het bestuur voor staat, welke visie er is en hoe de toekomst wordt beleefd. Door daarop aansluitende interne communicatie, herkennen medewerkers zich in het verhaal. Het delen van updates, successen en de verhalen van collega’s versterkt die beleving. Je bent daarin geslaagd als een medewerker binnen een minuut aan een onbekende kan vertellen waarom hij of zij iedere dag juist dít schoolgebouw met veel plezier binnenstapt. We trakteren op 5 tips:
1. Plaats bij de vacature op Meesterbaan een video, het perfecte middel om een sfeerbeeld te schetsen. Het kan de sollicitant net het extra zetje geven om die brief te schrijven.
2. Denk zorgvuldig na over de vacaturetekst. Is de tekst aansprekend, sprankelend en compleet? Verwoord niet alleen wat je zoekt, maar vooral ook wat je te bieden hebt. Verwerk ook hierin het verhaal van de school en overtuig die onderwijstopper te reageren. Neem het sollicitatieformulier nog eens onder handen op toegankelijkheid en vriendelijkheid. Dan mis je geen goede kandidaten door de harde tone of voice
3. Natuurlijk wordt de vacature ook op de eigen website (een mooie ‘werken bij’-pagina) en socialmediakanalen gedeeld. Doen collega’s dat ook? En ouders? Vraag het ze! Het lerarentekort is een bekend probleem en het is helemaal niet gek om gezamenlijk extra bereik te genereren.
4. Bouw een bestand op van oud-stagiaires en -medewerkers en houd contact met ze. Wie weet zijn ze net weer toe aan een volgende uitdaging. Of wil die ene gepensioneerde collega toch wel weer een of twee dagen per week gaan werken.
5. Maak de drempel voor een kennismaking zo laag mogelijk. Organiseer bijvoorbeeld een (digitale) meet & greet, zodat potentiële medewerkers vragen kunnen stellen. Ook interessant voor geïnteresseerde stagiaires en zij-instromers. Of wandel een rondje in plaats van een voor de hand liggend sollicitatiegesprek te voeren.
Er zijn nog tal van manieren om sollicitanten te bereiken en te overtuigen. Hulp nodig? Neem contact met ons op! Als communicatieadviseurs weten we als geen ander het verhaal van een school helder te formuleren en te assisteren bij de interne communicatie. Ook denken we graag mee over welke kanalen en communicatiemiddelen het meest geschikt zijn voor de werving en welke uitstraling past.
Stuur ons een e-mail