De juiste communicatiecocktail om leraren te werven

Veel schoolbesturen en scholen kijken zenuwachtig naar het voorjaar; zal het lukken om de formatie rond te krijgen? Gaan er leraren weg? Trekken we genoeg sollicitanten? In veel gevallen wordt hoopvol gekeken naar sociale media. En terecht! Maar alleen sociale media zijn niet zaligmakend. De juiste communicatiecocktail is de basis van een geslaagde wervingsperiode.

Dat veel schoolbesturen adverteren op Facebook, Instagram of LinkedIn is heel slim. Vooral betaalde advertenties zijn in trek. Adverteren op sociale media is in veel gevallen goedkoper dan in geprinte media. Bovendien is de doorlooptijd veel langer en kun je exact aangeven welke doelgroep je wilt bereiken. Zo bepaal jij als werkgever wie jouw wervingsadvertentie te zien krijgt en wie niet. Een ander groot voordeel is dat het de potentiële sollicitant gemakkelijk wordt gemaakt. Een simpele klik op de advertentie en hij of zij zit direct op de vacaturepagina van het schoolbestuur of de school.

Met al deze voordelen zou denken dat adverteren op sociale media het ei van Columbus is. Maar niets is minder waar. Enkel en alleen de inzet van een digitale advertentie is niet genoeg. Als je wilt dat de ontvangers van jouw boodschap overgaan tot actie (lees: een sollicitatiebrief typen en mailen) moet je boodschap minimaal vier keer gezien zijn. Dit betekent dat het professioneel combineren van sociale media met andere communicatiemiddelen nodig is. Een goed toegepaste communicatiecocktail is de basis van het succes van je wervingscampagne.

De overige ingrediënten voor een geslaagde communicatiecocktail zijn essentieel. De eigen website is natuurlijk een belangrijk ingrediënt, omdat de advertentie op sociale media daarnaar doorklikt. Ook daar kun je kritisch naar de opzet en opbouw van de websitekijken. Staan alle vacatures er netjes en overzichtelijk op? Krijgt de bezoeker van de website een goede indruk van het bestuur als werkgever? Zou jij als sollicitant blij en enthousiast zijn als je de website bezoekt?

Twee ingrediënten voor een geslaagde wervingscampagne staan dus alvast klaar: sociale media en de website. Bij toevoeging van een ander ingrediënt kun je denken aan een combinatie met:

  • Free publicity
  • Blogs of vlogs
  • Reclame-uitingen op bussen of trams of openbare ruimte
  • Wervingsevenement
  • Advertenties in regionale dagblad
  • Spandoeken of posters op de gevels van schoolgebouwen
  • Video of podcast
  • Infographics

Het juiste recept voor een goede communicatiecocktail sluit aan bij de school en bij het schoolbestuur. Het houdt rekening met het beschikbare budget en de doelgroep.

Stop alle ingrediënten in een shaker en schenk het drankje uit in een prachtig gegarneerd glas. Het eindresultaat is een heerlijke, verfrissende, sprankelende cocktail die heel wat potentiële sollicitanten zal trekken.

Heb je hulp nodig bij het samenstellen van een communicatiecocktail? Onze adviseurs zijn er bedreven en ervaren in!