De kop is eraf

Foto’s kunnen een website maken of breken. Hoe mooi het ontwerp ook is, hoe sterk de websiteteksten ook geschreven zijn en hoe goed de huisstijl ook is doorgevoerd: zonder de juiste foto’s is de bezoeker van je website binnen 5 seconden weer weg. Vanuit nieuweschoolwebsite.nl, onderdeel van Huis Communicatie, zien we nog regelmatig headerfoto’s met afgesneden hoofden, oude schoolborden of typische (veelgebruikte!) stockfoto’s. Dan kan beter. Veel beter. 

De vraag is: wat is een goede foto? Bekijk de foto’s hieronder maar eens. Welk gevoel roepen deze foto’s bij je op? 


De linkerfoto kan in theorie op elke schoolwebsite geplaatst worden. De foto is nietszeggend, donker en er zit geen emotie in. Op de middelste foto, een uitgezoomde foto van de eerste versie, zien we gezichten, kinderen zijn geconcentreerd aan het werk, helpen elkaar, zijn creatief bezig, maar het rechtermeisje staat er half op. En de rechterfoto, daar wordt toch iedereen vrolijk van? Dat is een groot pluspunt, maar er is meer. Je laat zien dat kinderen plezier mogen maken, dat kinderen lekker buiten spelen, in beweging zijn, samen met klasgenoten. 

De basisregels

Er zijn enkele basisregels voor een goede foto. Maak menselijke foto’s en verwerk je identiteit in het beeld. Zorg dat de ‘modellen’ (leerlingen) een goede weergave zijn van de leerlingen op school. Kies voor de juiste mix tussen jongens en meisjes, donker of licht haar, met of zonder rugzak. Staan jullie voor bewegend leren, is de school een gezonde school of staat de organisatie bekend om de focus op techniek of sport? Laat het zien! De foto’s moeten een weergave zijn van de realiteit. Leerlingen, medewerkers en ouders kunnen zich er dan in herkennen. 

Praktische tips voor de fotograaf

Gaan jullie aan de slag met de fotografie voor de website, bedenk dan op voorhand het formaat van de foto’s. Headerfoto’s vragen om voldoende ruimte om het hoofdobject heen. Zorg dat gezichten niet bedekt worden door het logo of menu. Staan er ronde elementen op de website, zorg dan dat de foto’s rond uitgesneden kunnen worden. De een bezoekt de website via de laptop, de ander pakt zijn mobiele telefoon erbij. De weergave van de website ziet er op beide devices heel anders uit. Schaalbare foto’s zijn daarom essentieel.  


Stockfoto’s of eigen fotografie?

Eigen foto’s zijn authentiek en laten een realistisch beeld zien. Deze foto’s krijgen daarom de voorkeur, maar de strenge AVG regels zorgen ervoor dat onze opdrachtgevers ook regelmatig kiezen voor stockfotografie. Een goede oplossing, mits je ze goed gebruikt. Er zijn diverse websites waar je (gratis) stockfoto’s kunt downloaden. Onthoud wel dat stockfoto’s niet uniek zijn en niet voor jou gemaakt, dus zoek zorgvuldig. Ook met stockfoto’s wil je uitstralen waar jouw organisatie voor staat. Hebben de kinderen op de foto de juiste leeftijd, sluit de foto aan bij de leerlingen? Kijk kritisch of er geen elementen zichtbaar zijn op de foto die jullie op school helemaal niet hebben. Denk aan een opvallend klimrek of ouderwetse schoolborden. 

Er zijn veel gratis stockfoto’s verkrijgbaar. De kans dat je niet de enige bent met deze foto’s op de site is echter groot. Wellicht herken je de foto hieronder bijvoorbeeld wel. Tip: bekijk via Google lens of de foto vaak op het internet gebruikt wordt. Overigens kun je op de website waar de foto aangeboden wordt ook in de fotogegevens terugzien hoe vaak de foto gedownload is. Als laatste geven we mee dat er altijd auteursrecht op een foto zit. Zomaar een foto googelen en online plaatsen is een absolute no-go. 

Kijk nu eens kritisch naar de fotografie op jullie website. Tevreden? Dat is goed nieuws en horen we graag. Is er verbetering mogelijk of wil je graag sparren hoe het anders kan, dan staan onze adviseurs voor je klaar.