De voor- en nadelen van LinkedIn

Het digitale platform LinkedIn richt zich op professionals en is het social media-kanaal waar een organisatie zich kan profileren. Je deelt er je portfolio, kunt er netwerken en maakt jezelf online zichtbaar. Wil je weten of LinkedIn geschikt is voor de school of het bestuur, lees dan deze voor- en de nadelen.

Via LinkedIn kom je in contact met mensen of organisaties die je al kent, bijvoorbeeld omdat je met ze gewerkt hebt of van horen zeggen. Je maakt daarnaast ook gemakkelijk connectie met mensen die je leert kennen via dit digitale platform. Voor de onderwijssector zijn dit vooral mensen die werkzaam zijn in het onderwijs of voor onderwijsorganisaties. 
Waarom zou je LinkedIn als school of bestuur inzetten? We hebben een aantal voordelen bij elkaar gezet:

•    De school of het bestuur houdt volgers en het netwerk gemakkelijk op de hoogte van activiteiten, zoals vacatures, gedeelde visie op onderwijs, een nieuwe website, nieuwbouw of een verbouwing of verhuizing
•    De school of het bestuur kan monitoren waarover in de onderwijssector wordt gesproken. Eerstegraads connecties kunnen de school of het bestuur introduceren bij tweedegraads connecties die mogelijk interessant zijn. Het professionele netwerk is hierdoor makkelijk uit te breiden.
•    Oud-collega’s en studiegenoten zijn er relatief snel te vinden. Dit is handig wanneer er openstaande vacatures zijn. Dit werkt twee kanten op: de LinkedIn-bedrijfspagina fungeert tevens als online visitekaartje van de school of het bestuur.
•    De school of het bestuur kan lid worden van groepen rondom specifieke thema’s waar informatie over wordt uitgewisseld. Thema’s zoals onderwijs, digitalisering of toekomstvisie.
•    De school of het bestuur kan bedrijven en andere besturen en scholen volgen, om op de hoogte te blijven van actualiteiten en recente ontwikkelingen.
•    Via LinkedIn kun je gemakkelijk vacatures onder de aandacht van een grote groep brengen.

Naast de voordelen die LinkedIn biedt, kleven er ook nadelen aan dit platform:
•    Wanneer de school of het bestuur wil adverteren om bijvoorbeeld vacatures meer aandacht te geven, liggen de gemiddelde kosten hoger dan bij andere kanalen. Daar staat tegenover dat bij de juiste targeting, adverteren op LinkedIn meer relevante resultaten oplevert. 
•    Het onderhouden van een goede ‘bedrijfspagina’ kost tijd. Denk aan regelmatig artikelen plaatsen of delen, reageren op andere berichten en contacten onderhouden. Als LinkedIn (te) weinig wordt gebruikt, dan heeft de school of het bestuur weinig aan wat het platform te bieden heeft.

Om de school of het schoolbestuur te profileren is LinkedIn een uitermate geschikt platform. Het is echter belangrijk dat er van tevoren goed wordt nagedacht over het doel van het account, welke content er gedeeld kan worden en de tijd en energie die vrijgemaakt kan worden. Alleen dan profiteer je als school of bestuur maximaal van wat het digitale platform te bieden heeft.