De voor- en nadelen van werken met LinkedIn (als school)

Het digitale platform LinkedIn richt zich op professionals en is het social media-kanaal waar een organisatie zich kan profileren. Je deelt er je portfolio, kunt er netwerken en maakt jezelf online zichtbaar. Wil je weten of LinkedIn geschikt is voor de school of het bestuur, lees dan deze voor- en de nadelen.

Via LinkedIn kom je in contact met mensen die je al kent, bijvoorbeeld omdat je met ze gewerkt hebt. Je maakt daarnaast ook gemakkelijk connectie met mensen die je leert kennen via dit digitale platform. Voor de school zijn dit vooral mensen die werkzaam zijn in het onderwijs of voor onderwijsorganisaties

Waarom zou je LinkedIn als school inzetten?

  • De school houdt volgers en het netwerk gemakkelijk op de hoogte van activiteiten, zoals een vacatures, een visie op onderwijs, maar ook een nieuwe website of een verbouwing of verhuizing.
  • De school kan monitoren waarover er gesproken wordt door mensen die werkzaam zijn in het onderwijs. Eerstegraads connecties kunnen de school introduceren bij tweedegraads connecties. die mogelijk interessant zijn. Het professionele netwerk is hierdoor makkelijk uit te breiden.
  • Oud-collega’s en studiegenoten zijn er relatief snel te vinden. Dit is handig voor wanneer er openstaande vacatures zijn op de school of voor het bestuur. Dit werkt twee kanten op: de LinkedIn-bedrijfspagina fungeert als online visitekaartje van de school.
  • De school kan er lid worden van groepen rondom specifieke thema’s waar informatie wordt uitgewisseld. Thema’s zoals onderwijs, digitalisering of toekomstvisie.
  • De school kan andere bedrijven en scholen volgen om op de hoogte blijven.

Enkele nadelen

Naast de voordelen die LinkedIn biedt, kleven er ook nadelen aan dit platform. We zetten er een paar voor je bij elkaar:

  • Wanneer de school zou willen adverteren, om vacatures bijvoorbeeld meer aandacht te geven, liggen de gemiddelde kosten hoger dan bij andere kanalen. Indien de school de juiste targeting toepast, levert adverteren op LinkedIn relevantere resultaten op.
  • Het onderhouden van een goede ‘bedrijfspagina’ kost tijd. Denk aan regelmatig artikelen plaatsen of delen, reageren op andere berichten en contacten onderhouden. Gebruikt de school LinkedIn (te) weinig, dan heb je als school weinig aan wat het platform te bieden heeft.

Om de school of het schoolbestuur als organisatie te profileren is LinkedIn een geschikt platform. Het is echter belangrijk dat er van tevoren goed wordt nagedacht over welke content er gedeeld kan worden door de school en hoeveel tijd en aandacht er aan het platform besteed kan worden om maximaal te profiteren van wat het platform je biedt.