Een goed logo is essentieel voor iedere organisatie

We komen het nog regelmatig tegen: een logo dat door een welwillende ouder of een hobbyende leraar is ontwikkeld. Een logo moet echter aan bepaalde voorwaarden voldoen, wil je het krachtig kunnen inzetten als imagobuilder. Hoe pak je dat aan, een logo ontwikkelen dat zorgt voor een goede uitstraling, naamsbekendheid en herkenbaarheid? We zetten vier tips voor je op een rij. 

Een goed logo geeft ouders én (nieuwe) medewerkers direct de juiste indruk en zorgt voor naamsbekendheid en herkenbaarheid. Een slecht logo doet het tegenovergestelde en kan zelfs potentiële ouders en medewerkers op het verkeerde been zetten, omdat het beeldmerk of de grafische uitwerking niet overeenkomt met hun verwachtingen. Wist je dat mensen die een website bezoeken, al binnen een paar seconden beslissen of zij een goed gevoel bij de school of het bestuur krijgen? Kortom: een goed logo is essentieel. Waar een goed logo aan moet voldoen zetten we in vier tips op een rij: 

1. Laat het logo aansluiten bij je school of bestuur 

Ben je een creatieve en kleurrijke school, maar is je logo strak met saaie kleuren? Dan sluit het logo niet aan bij de school en geeft het een vertekend beeld. Het logo is een groot deel van jouw visitekaartje naar de buitenwereld. You will never get a second chance to make a first impression.

2. Een logo staat niet op zichzelf 

Een logo staat nooit op zichzelf, maar is onderdeel van een huisstijl. Het gehele plaatje moet kloppen en bij elkaar passen: de kleuren, lay-out, sfeer en het beeldgebruik. Heb je een heel mooi logo maar is bijvoorbeeld je folder hier niet op vormgegeven, dan vormt het geen eenheid. 

3. Maak je logo flexibel 

Een logo wordt vaak in veel verschillende uitingen gebruikt: presentaties (ook op beurzen of voor leerlingenwerving), visitekaartjes, website, folder, briefpapier, social media. Houd daarom rekening met de vorm, kleur en het lettertype. Een compact logo dat overal bruikbaar is, is het meest optimaal. Een goed logo kun je vergroten en verkleinen.

4. … en tijdloos 

Om de zoveel jaar je logo veranderen is niet alleen kostbaar, het gaat ook ten koste van de herkenbaarheid. Zorg daarom voor een tijdloos logo dat lang mee gaat. 

Klinkt nog niet zo makkelijk, hè? Wij denken graag van A tot Z met je mee voor een sterk logo dat staat als een huis. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

contact laten we kennismaken