Zo houd je het koersplan top of mind

Niet verplicht, wel ontzettend belangrijk: een koersplan dat inspireert en richting geeft aan de hele onderwijsorganisatie. Samen met medewerkers, ouders en maatschappelijke partners werken veel schoolbesturen elke vier jaar aan een strategische koers. Dit is vaak een uitdagende reis, met als hoogtepunt de presentatie van het eindresultaat. Daarna is het werk nog niet gedaan. Adviseur Janneke Dijke: “Na de presentatie van de koers volgt misschien nog wel de grootste uitdaging: hoe houd je het koersplan top of mind in de organisatie en hoe zorg je ervoor dat medewerkers weten wat het koersplan voor hun werk betekent?"

Steeds meer besturen weten ons te vinden voor ondersteuning bij een koersplantraject, constateert Janneke. “Dat gaat vaak via-via, hoor ik. Sommige besturen verzorgen de communicatie zelf. Het samenstellen van een koersplan is toch wel van een andere orde. Dan is het prettig als een deskundige adviseur meedenkt die ervaring heeft met koerstrajecten. Iemand die verrast met een prettig en origineel geschreven koersplan.” Samen met enkele collega’s begeleidt Janneke diverse besturen. “Soms vraagt een bestuurder ons - nadat het koerstraject gelopen is - om de redactie. Steeds vaker verzorgen we vanaf de start van het koerstraject naast de redactie ook de gespreksleiding of procesbegeleiding. Ik vind dat geweldig, want op die manier kan ik als communicatieadviseur al tijdens het traject waarde toevoegen aan een koersplan. In het koerstraject denk ik altijd een paar stappen vooruit.”

Je wordt bedankt

Een koersplan dat niet gedragen wordt door de organisatie is een lege huls. Van medezeggenschap en toezichthouders tot medewerkers, ouders en ook leerlingen: een goed koersplan is bedoeld voor iedereen. Janneke: “Voor het bepalen van de koers is hun input enorm waardevol. Ik wil hen laten zien dat hun inbreng gewaardeerd wordt, en dat in de teksten verwerken. Niet door hen eenmalig mee te laten praten, maar ook door hen gedurende de koersplanperiode te blijven betrekken. Tijdens het traject verzorg ik ook de communicatie met medewerkers over de voortgang, bijvoorbeeld via de nieuwsbrief, of via een heel kort filmpje. Vergeet vooral niet om iedereen te bedanken voor hun bijdrage."
 


Schoolplan


Het koersplan is de basis voor ieder schoolplan. Janneke: “Ik zie dat steeds meer schoolbesturen de verschijning van het koersplan zó plannen dat er voldoende tijd voor de scholen is om dit te vertalen in een nieuw schoolplan. Een mooie ontwikkeling. Dit kun je stimuleren door tijdens een koersplandag of studiedag workshops te houden over onderdelen van de koers die je kunt vertalen naar je schoolplan. Zo worden medewerkers op een actieve manier geïnspireerd om zelf na te denken over de koers en ermee aan de slag te gaan.”



Laat iedere dag zien waar je samen voor gaat

Als de koers helder is, adviseert Janneke om het koersplan centraal te lanceren. “Maak bijvoorbeeld een video waarin de bestuurder de koers introduceert en medewerkers uit alle lagen van de organisatie aan het woord komen over hun plannen met de koers. Of kies voor een animatie of een infographic die in één oogopslag het verhaal van de nieuwe koers vertelt.” Het is de kunst om ook na de presentatiedag de koers onder de aandacht te blijven brengen. Janneke: “Het belangrijkste is dat de koers zichtbaar is. Online op het intranet en op social media, maar ook in de (school)gebouwen. Je kunt bijvoorbeeld posters maken waarop je ouders of medewerkers in beeld brengt die vertellen wat zij waardevol vinden aan de koers. Een kleine informatiebrochure of een kalender, waarbij je iedere maand een deelonderwerp uit de koers toelicht doet het ook goed. En zo kan ik nog wel even doorgaan.” 
 
Tot slot geeft Janneke nog een belangrijke tip: “Om een koers on top of mind te houden, koppel je er een krachtige slogan aan. Een slogan die blijft hangen.” Het bedenken van een succesvolle slogan kan ingewikkeld zijn, zelfs daar heeft Janneke een oplossing voor: “Ieder zijn vak. Ik denk graag mee dus stuur me gerust een bericht.”

mail janneke ⇨