Een jaarverslag...met een wow-gevoel!

Een mooi en goed geschreven jaarverslag is niet alleen een lust voor het oog, maar brengt ook op een krachtige manier je organisatie in beeld. Veel besturen en scholen maken naast het jaarverslag voor OCW ook een publieksversie. Voor een publieksversie is het zinvol om goed na te denken over de vraag: wat wil ik mijn lezers eigenlijk vertellen? En: wie zijn mijn lezers? Vorm en inhoud versterken elkaar. Ga dit keer eens voor een jaarverslag met een wow-gevoel!

Wij adviseren altijd zowel het ‘grote’ jaarverslag van OCW als een publieksversie te maken. Die is korter, makkelijker toegankelijk - zowel qua taalgebruik als vormgeving - en wordt daardoor beter gelezen. Dit zijn nog enkele voordelen:

  • Op een laagdrempelige wijze wordt een krachtig beeld neergezet. 

  • Het ministerie van OCW stelt geen eisen of beperkingen aan een publiekssamenvatting. Je mag dus zelf beslissen wat wel en wat niet in de samenvatting komt. 

  • De speerpunten, kernwaarden en unique selling points kunnen mooi voor het voetlicht worden gebracht. 

  • Voor extra achtergrondinformatie kan worden verwezen en/of gelinkt naar het volledige jaarverslag.

Een publiekssamenvatting kan allerlei vormen hebben. Kies een vorm die het meest past bij de organisatie. Het maakt namelijk uit of je een komische video van je jaarverslag maakt, een website of een booklet. Een eenvoudige manier is een doorklikbare en doorbladerbare pdf, die leest als een digitaal boek. Eigenlijk is alles mogelijk: een geanimeerde video, een digitaal magazine of een jaarverslag in de vorm van een website. Het publieksjaarverslag koppelen aan een ansichtkaart of miniposter die uitgedeeld kan worden aan medewerkers of ouders, maar ook aan de gemeente of sollicitanten. De miniposter kan worden opgehangen in teamkamers. Het zijn allemaal vormen om te werken aan presentatie en profilering.

Welke vorm het meeste aanspreekt, bij een publiekssamenvatting gaat het erom een verhaal met een emotie over te brengen op de lezer/kijker. Met de juiste tone of voice en een mooi evenwicht in beeld, krijgt de lezer een wow-gevoel. Laat medewerkers in korte citaten of interviews vertellen waarom jouw schoolbestuur een fijne werkgever is, in plaats van een beleidsmatige notie of tekst. Show not tell, is een veel gebruikt principe. Je kunt natuurlijk ook leerlingen aan het woord laten voor een speels effect.

De complexe materie die aan bod komt in een jaarverslag, leent zich uitstekend voor een infographic. Door middel van iconen, pictogrammen, pijlen of diagrammen worden cijfers of lastige onderwerpen in beeld gebracht.