Gooi eens een hengeltje uit in een andere vijver

Wist je dat 55 procent van de Nederlanders niet actief zoekt naar een nieuwe baan, maar wel openstaat voor een jobswitch? Scholen of besturen storten zich bij de werving van nieuwe leerkrachten vooral op actief werkzoekenden. Denk ook eens aan latent werkzoekenden, vaak een vergeten doelgroep. Is het in de regio van jouw school of schoolbestuur lastig om onderwijzend personeel te vinden? Gooi eens een hengeltje uit in een andere vijver!

Actief werkzoekenden zijn te bereiken via de geijkte kanalen: website van de organisatie, vacaturesites, nieuwsbrieven. Latente zoekers zijn op die manieren vaak níet te bereiken. Als school of schoolbestuur moet je dus alles uit de kast trekken om je boodschap bij de latent werkzoekenden te krijgen.

 

De naamsbekendheid van de school of het schoolbestuur vergroten, is een manier die wél werkt. Combineer dat met het versterken van je imago en werken aan een duidelijke profilering. Hoe zet je dit in gang? Kijk eens deze ideeën en beslis voor elk idee afzonderlijk of het past bij jouw school of schoolbestuur.

  1. Laat een video maken over ‘werken bij…’. Zo laat zien dat je een fijne werkgever bent. Deel de video niet alleen op de website, maar ook op sociale media, bijvoorbeeld door middel van campagne-advertenties.
     
  2. Maak een folder ‘werken bij…’ en vraag collega’s en ouders de folder te verspreiden. Zo betrek je hen bij het lerarentekort en je bereikt doelgroepen buiten jouw zichtveld.
     
  3. Vergroot je naamsbekendheid door gedurende een schooljaar structureel elke 1 of 2 maanden een persbericht te versturen naar lokale media. In de artikelen benoem je bijzondere, hartverwarmende activiteiten op je school. Zo versterk je je imago.
     
  4. Benader eens een doelgroep waar je niet in eerste instantie aan denkt. Zijn er in jouw plaats bijvoorbeeld veel psychologiestudenten die moeite hebben met het vinden  van een baan? Bied ze een omscholingstraject aan! Ga in overleg met de plaatselijke hbo-instelling hierover.
     
  5. Werf niet alleen in je eigen regio, maar ook in krimpregio’s zoals Limburg of Groningen. In die gebieden daalt het aantal kinderen vanwege demografische ontwikkelingen en is er juist minder werk voor leerkrachten. Bied deze leraren aan ze te helpen met hun zoektocht naar woonruimte in jouw plaats.
     
  6. Latent werkzoekenden gaan niet actief het internet afstruinen naar een nieuwe baan. Maar een advertentie in een lokale krant, zien ze wel. Of een advertentie op social media. Start een wervingscampagne die je richt op latent werkzoekenden.
     
  7. Organiseer een interessante lezing of workshop waarbij je mikt op latent werkzoekenden. Deel daarbij een leuk weggevertje uit.
Het aantal latent werkzoekenden is groot. Houd in ogenschouw dat voor een toekomstige werknemer het aanbod van de potentiële nieuwe werkgever significant beter moet zijn dan zijn of haar huidige situatie. Kijk dus eens met een kritische blik naar wat je aanbiedt als werkgever. Je hoeft geen snoepreisjes of laptops weg te geven, maar zorg dat je aanbod onweerstaanbaar is!