Inschrijvingsdata: ga aan de slag met social media!

De open dagen zijn inmiddels achter de rug en vele webinars zijn georganiseerd. Door de coronacrisis hebben scholen op een heel andere manier contact met potentiële leerlingen en hun ouders. Dat kan lastig zijn. Vaak wordt een school niet alleen met het hoofd gekozen. Een goed gevoel bij de nieuwe school geeft de doorslag. Probeer het online contact te zien als een kans om de school te profileren en speel daarop in met een social media campagne.

Met sociale media kan je je specifiek richten op bezoekers van je online open dag. Juist op het moment dat er misschien nog wat twijfel is en de inschrijvingsdatum eraan komt. Naast een social media campagne kun je als school nog een hoop andere dingen doen. Huis Communicatie geeft een aantal tips.

Tip 1 – Wees persoonlijk

Doordat groep 8 leerlingen niet naar de VO-school kunnen komen, is het meeste contact online. Dat betekent niet dat communiceren dan niet persoonlijk kan zijn. Integendeel! Ook online zijn er talloze mogelijkheden om persoonlijk en inhoudelijk goed contact te hebben en onderhouden. Wat te denken van een spreekuur ‘voor leerlingen door leerlingen’ of verschillende online video’s waarin wordt verteld over de school. Wat vooral belangrijk is, is openstaan voor vragen en niet vergeten om te reageren.

Tip 2 – Houd contact met basisscholen

De meeste scholen hebben een goed overzicht van de toeleverende basisscholen. Dat contact goed onderhouden, is winst. Verstuur een extra mailing of een informatiepakket over de school.

Tip 3 - Organiseer een spreekuur

Kinderen uit groep 7 en 8 zitten vol vragen over de middelbare school. Sommige vragen willen ze graag stellen aan leeftijdsgenoten en andere vragen zijn juist geschikt voor leraren. Hiervoor kun je heel goed een chatfunctie op de website inbouwen. Let hierbij wel op de richtlijnen van de AVG! Informeer de basisscholen over de data en tijden en plan de mogelijkheid in. Een webinar kan natuurlijk ook.

Wat werkt voor de school?  Uiteraard is er nog meer mogelijk! Is er al eens nagedacht over een informatiepakket met proeflessen of een virtueel schoolbezoek? We raden aan om een plan van aanpak te maken met een overzicht van de middelen die passen bij de school, inclusief reële en passende planning. Uiteraard verzorgen wij dit graag, inclusief de uitvoering.

Kan de school onze hulp gebruiken? Neem contact op via 0252 34 36 48 of mail naar: mdekok@huiscommunicatie.nl of talitha@huiscommunicatie.nl.