Jaarverslag saai? Welnee! Maak een populaire versie

Naast het verplichte jaarverslag kiezen steeds meer schoolbesturen ervoor om ook een publieksversie te maken. Dit publieksjaarverslag is een mooie manier om complexe informatie toegankelijk te maken voor een breder publiek. Voor wie dit jaar ook een publieksjaarverslag wil maken, hebben we een aantal creatieve opties op een rij gezet.  

Een publieksjaarverslag is een beknopte versie van het jaarverslag. Een groot voordeel is dat het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geen eisen stelt aan de publieksversie waardoor je als school of bestuur vrij bent in de invulling. Dit biedt veel mogelijkheden voor de vormgeving en inhoud. Welke vorm je ook kiest: het zijn allemaal uitgelezen kansen om te werken aan presentatie en profilering. We noemen hieronder enkele voorbeelden.  

  • Een digitaal doorbladerbaar magazine 
  • Een geanimeerde video  
  • Een aantrekkelijke (extra) website 
  • Een speelse (prezi) presentatie  
  • Een interactieve teaser die leidt tot een doorbladerbare pdf 
  • Een infographic 
  • Een flyer met veel beeld 

Het belangrijkste is dat er gekozen wordt voor een vorm die past bij de organisatie, de inhoud en de doelgroep(en). 

Meer blije lezers  

Als het publieksjaarverslag af is wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen het lezen of bekijken. Ook hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Laat uitnodigende ansichtkaarten drukken en stuur deze naar alle medewerkers. Door een scanbare QR-code op de kaart te zetten, kunnen collega’s direct met hun mobiele telefoon het publieksjaarverslag bekijken. Een publieksjaarverslag in videovorm leent zich perfect om te verspreiden via een interne nieuwsbrief en op het intranet. Maar ook in Whatsapp groepen en via social media-kanalen zoals LinkedIn en Facebook. Met een korte digitale teaser trek je gegarandeerd de aandacht.  Kortom: denk outside the box, zo bereik je jouw doelgroep.