Keuzestress: een goed communicatiebureau is goud waard

Besturen en scholen hebben vaak een communicatiemedewerker in huis, of een docent of administratieve kracht die dit in de portefeuille heeft. Voor grotere projecten, campagnes of strategisch advies wordt een communicatiebureau ingeschakeld. Doordat bij een communicatiebureau de krachten gebundeld zijn, is de uitwerking veelal van een hoger niveau dan wanneer de communicatie intern zou worden opgepakt. Tenminste, dat is de bedoeling. In dit artikel geven we enkele tips om keuzestress te beperken bij de zoektocht naar een goede communicatiepartner.

Tip 1: Zet je eisen op een rij

Klein of groot? Zzp’er of niet? Een lokaal communicatiebureau, of is dat dankzij de moderne manieren van communiceren niet nodig? Alles heeft zijn voor- en nadelen. Een zzp'er is soms voordeliger maar ook beperkt in expertise, (vaak) minder inzetbaar en minder goed bereikbaar dan wanneer er een team voor je klaarstaat. Bepaal waar je waarde aan hecht.

Tip 2: Kies voor een bureau met ervaring met jouw branche

Je kunt pas effectief communiceren, als je de ontvanger van het bericht begrijpt. Een communicatiebureau zonder enige ervaring in het onderwijs, zal niet begrijpen hoe op een onderwijsdoelgroep ingespeeld kan worden. Ga daarom op zoek naar een communicatiebureau dat eerder projecten heeft gedaan voor het onderwijs. De gulden regel is: hoe specifieker de branche is, hoe groter de rol van branche-specifieke ervaring is.

Tip 3: Bekijk het portfolio

De meeste communicatiebureaus hebben op hun website een overzicht staan waarin ze eerdere projecten tonen. Dit soort voorbeelden laten zien waar een communicatiebureau toe in staat is. Vergeet alleen niet dat sommige bureaus een vertekend beeld kunnen geven. Op de website lijkt het een ervaren bureau, in de praktijk blijkt het een (beginnende) zzp’er te zijn met een netwerk dat ingeschakeld wordt als de kennis niet in huis is. Kijk daarom ook naar tip 4.

Tip 4: Ga op zoek naar reviews 

Wie kan er beter vertellen hoe de samenwerking met een bureau is bevallen dan iemand die je is voorgegaan? Kijk daarom of er reviews van andere klanten op de website staan. Let wel op of de reviews door het bedrijf zelf online zijn gezet, of door de klant. Sommige bureaus gebruiken een externe reviewpartij, zoals de Feedback Company of Google reviews. Dit betekent dat de klant de review online zet en het bureau deze niet aan kan passen. Hierdoor weet je zeker dat de reviews betrouwbaar zijn. 

Tip 5: Kies voor een ervaren team

Veel communicatiebureaus bestaan uit verschillende teams, met junior-adviseurs en stagiairs. Zorg dat je een bureau selecteert dat veel en diverse communicatie-ervaring in huis heeft. Alleen een ervaren team maakt het verschil. Het voordeel van werken met een ervaren team is dat je niet afhankelijk bent van de kennis van één communicatiedeskundige, maar terug kunt vallen op een heel team van experts. 

Tip 6: Stel gerichte vragen

Door goed na te denken over de communicatievraag kun je gerichte vragen stellen. Nodig het bureau of de communicatiedeskundige uit voor een gesprek. Tijdens het gesprek kom je er al gauw achter welke expertise er aan tafel zit. 
 


Natuurlijk blijven nieuwe scholen en besturen ook bij ons van harte welkom. Huis Communicatie is het enige communicatie- en marketingbureau dat alleen voor het onderwijs werkt. Daarmee zijn we een onderscheidende partner. We kennen ons vak en het onderwijs als geen ander en weten uitstekend waar we het over hebben. Vele besturen en scholen behoren al tot onze klantenkring, en daar zijn we best trots op. 


 

 Vragen? Stuur ons gerust een e-mail