Bereik meer mensen met een publieksjaarverslag

Naast het verplichte jaarverslag kiezen steeds meer besturen ervoor om ook een publieksjaarverslag te maken. Het publieksjaarverslag of sociaal jaarverslag is korter en toegankelijker en wordt daardoor meer en door een breder publiek gelezen. Bovendien stelt het Ministerie van OCW geen eisen aan dit verslag. Dit biedt veel mogelijkheden voor de vormgeving en inhoud. Kies vooral een vorm die past bij de organisatie, de inhoud en de doelgroep(en). We hebben een aantal mogelijkheden op een rijtje gezet.

1.    een doorbladerbare pdf 
2.    een geanimeerde video
3.    een speelse presentatie
4.    een opvallende infographic
5.    een aantrekkelijke website

Interactieve teaser
Als het publieksjaarverslag af is wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen het lezen of bekijken. Ook hiervoor zijn verschillende manieren. Bijvoorbeeld met een uitnodigende wenskaart die naar alle medewerkers verstuurd wordt. Door een scanbare QR-code op de kaart te zetten, kunnen collega’s direct met hun mobiele telefoon het publieksjaarverslag bekijken. Een publieksjaarverslag in videovorm leent zich goed om te verspreiden via een interne nieuwsbrief, op de website en via social media-kanalen zoals LinkedIn en Facebook. 

Welke vorm je ook kiest: het zijn allemaal uitgelezen kansen om te werken aan presentatie en profilering. 

Huis Communicatie helpt
Hulp nodig? Onze communicatieadviseurs gaan graag voor je aan de slag. Wij denken mee over de vorm, schrijven of redigeren de teksten – met de juiste tone of voice - en kunnen de vormgeving verzorgen. 

Help mij met mijn jaarverslag