Hoe zet je TikTok in voor jouw school? 5 tips!

TikTok is niet meer weg te denken uit het leven van de gemiddelde tiener. Hoewel TikTok de afgelopen periode af en toe negatief in het nieuws kwam, zijn er nog steeds zo’n 1,7 miljoen Nederlanders die er gebruik van maken. Meer dan een derde van deze gebruikers is tussen de 6 en 14 jaar oud. Scholen kunnen dan ook niet meer om TikTok heen om jongeren te bereiken. Lees hier hoe je dit op een verantwoorde manier doet.

Afgelopen tijd vervijfvoudigde het gebruik van TikTok onder jongeren, dat blijkt uit het Nationale Sociale Media Onderzoek. De onderzoekers zien een link tussen de lockdowns en de stijgende populariteit van TikTok. TikTok is op dit moment groter dan Facebook en zeker voor de doelgroep jongeren (10-19 en 20-29) is TikTok uitermate geschikt als communicatiemiddel, bijvoorbeeld bij het werven van nieuwe brugklassers. Realiseer je wel dat alles op TikTok nét even anders gaat dan we gewend zijn op sociale kanalen en daarom geven we hieronder vijf tips.

1. Niet te gelikt  

Op TikTok wordt nog weinig geadverteerd, de gebruikers zijn gewend dat filmpjes super kort (15-20 seconden) en grappig zijn. Blijf dus weg bij gepolijste filmpjes. Ga je met TikTok aan de slag zorg er dan voor dat je berichten oprecht aanvoelen. In de filmpjes mogen dingen ook misgaan, dat wordt juist gewaardeerd.  

2. Veel content werkt het beste  

TikTok heeft – anders dan andere kanalen – een systeem waarbij gebruikers vooral veel nieuwe filmpjes te zien krijgen; filmpjes van kanalen die ze (nog) niet volgen. Dit heet: For You Pages. Dit is voor een school die nieuw is op TikTok dus een grote kans. Je kunt immers beginnen zonder veel volgers te hebben en je maakt evenveel kans om succesvol te zijn. Tegelijkertijd is het ook lastig, want je laat je filmpje dus zien aan een publiek dat jou niet kent. Een publiek dat ook nog eens superkritisch is en doorscrollt als de eerste drie (!) seconden  van je filmpje saai zijn. Hoe worden je filmpjes populair op TikTok? De truc is om veel video’s te maken en meerdere keren per week online te komen. Zo kom je regelmatig op de For You Pages en is je kans op succes het grootst.  

3. Micro-influencers van je school  

Je bent je er misschien niet bewust van, maar leerlingen van je eigen school zijn micro-influencers. Ze hebben geen landelijke bekendheid, maar hebben op microniveau veel succes op TikTok. Micro-influencers zijn TikTokkers met een duidelijke specificatie. Ze vloggen bijvoorbeeld over hun eigen stad, over hun eigen school, hobby of sport. Ze kunnen wel zo’n 50.000 volgers hebben. Ga eens op zoek naar de micro-influencers van jouw school. Je zult ze ongetwijfeld vinden! Je kunt een groepje van tien influencers vragen om te TikTokken over de school. Als je graag meer controle wilt over de uitingen, of je wilt graag meedenken over de inhoud van de TikToks, dan kun je deze leerlingen gezamenlijk een training laten doen. Of je kunt ze een bedrag per video aanbieden.

Als we kijken naar TikTok-successen dan zijn dat nagenoeg nooit bedrijven of commerciële advertenties. Het zijn altijd persoonlijke accounts waarbij ‘levensecht’ vooropstaat. Dit pleit voor de inzet van micro-influencers boven de inzet van advertenties.  

4. De meester op TikTok  

Leraren zijn ontzettend populair op TikTok. Ze leggen de stelling van Pythagoras uit in een korte video, ze brengen het leven van alledag in beeld en ze nemen humor de school in met grappige dansjes of online grappen. Maak gebruik van het enthousiasme in je team. Wie is al actief op TikTok of wie zou het willen worden? Faciliteer je collega’s door een training aan te bieden, een statief voor ze te kopen of door ze letterlijk tijd en ruimte te geven hiervoor. Door middel van jouw docenten op TikTok kun je laten zien hoe leuk en uitdagend een schooldag is. Zet je TikTok in om leerlingen te werven? Dan geef je op deze manier de toekomstige brugklasser vertrouwen doordat hij een paar docenten heeft leren kennen op TikTok. Je bouwt een band op.  

5. Bedenk een Challenge 

TikTok bestaat niet alleen uit muziek en dansjes. Ook grappen uithalen en challenges aangaan, maken een belangrijk deel uit van het medium. Als school kun je een challenge starten, of je kunt als school aansluiten bij een bestaande challenge. Het uithalen van grapjes is ook een rage op Tiktok. TikTokkers zijn gewend elkaar na te doen of dezelfde grap uit te halen met een eigen sausje eroverheen.  

Leerlingen bereiken 

Met bovenstaande tips kom je al erg ver, maar je doel is natuurlijk niet om actief te zijn op TikTok. TikTok is een middel om je échte doel – bijvoorbeeld leerlingen werven – te bereiken. Verwerk TikTok dus altijd in je mix van communicatiemiddelen. Juist het combineren van middelen en de samenhang daartussen zorgt voor het katalysator-effect. Je kunt de TikTok-video’s bijvoorbeeld ook op je website plaatsen. Of de poster voor de basisscholen voorzien van de tekst ‘Volg ons op TikTok!’.  Je kunt in een webinar of een PowerPointpresentatie beginnen met een paar korte TikTok-video’s.  

Heb je vragen over TikTok en overweeg je dit medium in te zetten? Verdiep je dan eerst goed in het onderwerp. De humor en sfeer op TikTok zijn anders dan we gewend zijn, het is belangrijk aan te sluiten bij deze manier van communiceren. Je kunt beginnen door onderstaande voorbeeld TikToks te bekijken. Wil je dat we met je meedenken waar jouw kansen op TikTok liggen? Bel ons dan gerust. 

Voordbeelden

>> Meester Jesper geeft tips voor leerlingen die naar de brugklas gaan

>> Lerares Willemijn van den Brenk brengt haar leven als docent in beeld 

>> Juf Joyce danst en playbackt in de school