Vissen in de vijver van latent werkzoekenden

De tijd dat je je als school of bestuur alleen kunt richten op actief werkzoekenden voor het invullen van openstaande vacatures is voorbij. Vis in een andere vijver en ga op zoek naar latent werkzoekenden: zij die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel openstaan voor een jobswitch. 

Mensen die een andere baan zoeken zijn te bereiken via de geijkte kanalen zoals de website van de organisatie, vacaturesites, nieuwsbrieven. Latente zoekers zijn een stuk lastiger te bereiken. Als school of schoolbestuur moet je alles uit de kast trekken om in contact te komen met mensen die overwegen over te stappen.

De naamsbekendheid van de school of het schoolbestuur vergroten, is een manier die wél werkt. Combineer dat met het versterken van je imago en werken aan een duidelijke profilering. Hoe je dit in gang zet? Kijk eens naar onderstaande ideeën en beslis voor elk idee afzonderlijk of het past.

  1. Maak een ‘werken bij…’ video. Laat zien wat potentiële nieuwe leraren van je kunnen verwachten. In deze video - die we in opdracht van Stichting Kopwerk/Schooltij maakten - vertellen leraren gepassioneerd waarom zij het mooiste beroep ter wereld hebben én waarom zij zo graag voor deze stichting werken. Een mooie manier om te laten zien dat je een fijne werkgever bent. Gebruik de video voor een social media campagne en vraag collega’s de video actief te delen.
     
  2. Vergroot je naamsbekendheid door structureel elke 1 of 2 maanden een persbericht te versturen naar lokale media. In de artikelen benoem je bijzondere, hartverwarmende activiteiten op je school. Zo versterk je je imago.
     
  3. Zet leraren in als ambassadeurs van je school of bestuur. Grote kans dat je wel eens van meester Jesper, meester Mark en juf Didem hebt gehoord. Deze docenten zijn een hit op social media met hun uitlegfilmpjes en grappige anekdotes uit het klaslokaal of uit hun privéleven. Samen weten zij het imago van het onderwijs op te vijzelen en zetten ze hun school in de spotlights.
     
  4. Maak een folder ‘werken bij…’ waarin je een kijkje geeft in het schoolgebouw én collega’s in de spotlights zet. Vraag collega’s en ouders de folder te verspreiden. Zo betrek je hen bij het lerarentekort en je bereikt doelgroepen buiten jouw zichtveld.
     
  5. Werf niet alleen in je eigen regio, maar ook in krimpregio’s zoals Limburg of Groningen. Bied deze leraren aan ze te helpen met hun zoektocht naar woonruimte in jouw plaats.
     
  6. Latent werkzoekenden gaan niet actief het internet afstruinen naar een nieuwe baan. Maar een advertentie in een lokale krant, zien ze wel. Of een advertentie op social media. Start een wervingscampagne die verrast.

Het aantal mensen dat best naar het onderwijs zou willen overstappen is groter dan we denken. Houd in ogenschouw dat voor een toekomstige werknemer het aanbod van de potentiële nieuwe werkgever significant beter moet zijn dan zijn of haar huidige situatie. Kijk dus met een kritische blik naar wat je aanbiedt als werkgever. Je hoeft geen snoepreisjes of laptops weg te geven, maar zorg dat je werkgeversaanbod onweerstaanbaar is!

Sparren? neem contact met ons op ⇨