Werk online aan je identiteit voor een sterkere positie

Is de ouder van nu anders dan die van vroeger? Absoluut, maar iedere ouder wil nog steeds het beste voor zijn of haar kind. Dat verandert niet. De manier waarop de ouder het beste voor zijn kind probeert te zoeken wél. Online gaat een wereld aan informatie voor ouders open. Staat jouw school of bestuur daar tussen? Grote kans dat hier verbeteringen mogelijk zijn. Welke kansen er nog liggen lees je hier. 

Identiteit en reputatie

Voordat we op de profilering ingaan, kort iets over de relatie tussen identiteit en reputatie. De beste manier om je reputatie te verbeteren en te behouden is door je identiteit te versterken. Je identiteit komt naar voren in alles wat je doet: gedrag, communicatie en prestaties. Daarmee win je aan geloofwaardigheid.

Een reputatie wordt onder andere gecreëerd door (sociale) media, anderen en persoonlijke indrukken. (Sociale) media zorgt ervoor dat berichten snel en breed worden verspreid. Mensen vormen op basis van social media vrij snel hun mening. Zonder dat een ouder de schoolwebsite heeft bekeken, kan hij na het lezen van een bericht over ‘de slechte organisatie op school’ al zijn mening hebben gevormd en de school ‘afschrijven’. Hij weet dan niet eens wat de school doet en waar de school voor staat. Zonde!

Aan de slag met profileren

Werp eens een kritische blik op de profilering. Hieronder vind je de belangrijkste onderdelen voor online profilering op een rij.

Wat is je doel en wie wil je bereiken

Een goede profilering is voor elke school aan te raden. Maar als je met een probleem als leerlingenkrimp of lerarentekort te maken hebt, wil je met name dáár op inzetten. Dat wordt dan het doel van je profileringsstrategie. Na de vraag ‘wat is je doel?’ volgt automatisch de vraag ‘wie is je doelgroep?’ Een vraag die vanzelfsprekend lijkt, maar die in de praktijk jammer genoeg regelmatig buiten beschouwing wordt gelaten. Denk eerst na wie je wilt bereiken. Dit kunnen ouders zijn, pas afgestudeerde leerkrachten of bijvoorbeeld (toekomstige) leerlingen. Wie zijn die mensen? Op welke kanalen zijn ze het meest te vinden? Welke wensen hebben ze? Door deze vragen te beantwoorden kan je doelgericht van start.

Waar sta je voor als school

Als school draag je een belofte uit. Deze belofte is gebaseerd op de visie, missie en kernwaarden. Wat wil je uitstralen en wie wil je zijn? Het bespreken en vastleggen van deze punten is onvoldoende, ze moeten in alle uitingen zichtbaar zijn. Op de website, in het schoolgebouw, in de schoolgids. Online je visie en missie uitdragen doe je op verschillende manieren. Op je eigen website is er voldoende ruimte om te laten zien wie je bent en wat je doet. Welke tekst zet je op je homepage? Welk beeld kies je als eyecatcher? Welke kleuren gebruik je? Zijn het warme of koude kleuren en wat wil je hiermee uitstralen? Wat staat er bij de tekst ‘Over ons’? Vraag onafhankelijke personen eens wat zij van de site vinden, welke associaties ze krijgen en wat ze anders zouden doen. Feedback is veel waard!

Wat doet de school twee straten verderop

Kijk naar scholen in de omgeving. Wat doen zij om zich te profileren? Wat biedt jouw school dat de andere scholen niet bieden? Zet hierop in. Benoem je unique selling points (USP’s) en laat deze opvallen. Ook al zijn het voor jou en het team vanzelfsprekende zaken, voor de ouders kan dat anders zijn. Vraag ook eens aan ouders en leerlingen wat zij zo bijzonder vinden aan het onderwijs op jouw school en wat zij het meest waarderen. Dezelfde vraag kan je natuurlijk aan je medewerkers stellen. 

Sta in de schoenen van de ouder

Neem afstand van wat je al weet en beeld je in dat je een oriënterende ouder bent die de schoolwebsite bezoekt. Denk na over de verwachtingen en bedenk of de website tegemoetkomt aan deze verwachtingen. Wat straalt de website uit? Emotie is belangrijk in de oriëntatiefase van de ouder. Goed onderwijs wordt namelijk vanzelfsprekend gevonden en is daarnaast lastig te beoordelen. Emotie daarentegen heeft een grote rol in het keuzeproces. Wat voor gevoel krijgt een ouder bij het zien van de website? Komt de school over als een warme plek waar iedereen zich thuis voelt, of denkt de ouder eerder aan een school waar de leerling weinig ruimte krijgt?

Meer bereik via social media

Via social media komen mensen in aanraking met producten, merken en personen die ze nog niet kennen. Zo kan iemand ook jouw school tegenkomen via deze kanalen. Het is daarom essentieel dat je socialmediakanalen aansluiten op de identiteit van de school. Als de bezoeker doorklikt naar de website, leest hij hetzelfde verhaal en proeft hij dezelfde sfeer als op social media. Het is een kloppend geheel.
Naast dat je nieuwe groepen ouders kunt bereiken met social media, zijn deze kanalen ideaal om de relatie met ouders te versterken. Vaak is een kleine groep ouders heel actief en deze ouders verspreiden het goede woord. Ze zijn de ambassadeurs van de school. Koester deze relaties en peil of je voldoet aan de verwachtingen van de (oriënterende) ouders.

Actief blijven

Een sterke positie verkrijgen is één ding, het behouden van de positie een ander. Zorg ervoor dat je geloofwaardig blijft, dat je school uniek is ten opzichte van de andere scholen. Blijf actief en alert. Organiseer regelmatig teambijeenkomsten om ervoor te zorgen dat alle neuzen nog steeds dezelfde kant op staan. Vraag geregeld de huidige ouders en leerlingen om feedback. Zijn zij nog honderd procent tevreden en zo niet, wat kan er dan verbeterd worden? Vergeet daarnaast niet de (social) media en andere scholen in de gaten te houden zodat je weet wat er speelt en zodat je eventueel actie kan ondernemen.

Neem vrijblijvend contact met ons op