Waar zijn die onderwijsmensen toch te bereiken…

‘Ik vind sociale media maar oppervlakkig.’
‘Veiligheid en privacy staan online onder druk.’
‘Ik heb geen tijd voor het plaatsen van berichten.’


Het zijn zomaar wat meningen uit het onderwijs over sociale media. Maar wat als wij je vertellen dat er op LinkedIn 159.000 gebruikers het woord ‘leerkracht’ in hun profiel hebben staan? En dat er duizenden docenten en leerkrachten actief zijn op Facebook en Pinterest? Wil je onderwijsmensen bereiken, benut dan de kansen op sociale media.

De invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018, tijdsdruk en weinig kennis zijn argumenten om sociale media links te laten liggen. Zonde, want ondertussen weten de mensen die voor de klas staan de verschillende online kanalen juist heel goed te vinden. Leerkrachten uit het primair onderwijs hebben communities opgericht waar ze tips en ervaringen delen. Steeds meer basisschoolleraren zijn actief op hun eigen persoonlijke account en hebben duizenden volgers. Volgers die zelf vaak ook in het onderwijs werken. Docenten uit het voortgezet onderwijs gebruiken sociale media niet alleen om inspiratie op te doen, maar ook om hun leerlingen te enthousiasmeren. 

Waar vind je wie?

De kanalen die het meest worden gebruikt door onderwijsprofessionals zijn LinkedIn, Facebook, Pinterest, YouTube en Twitter. We zien een duidelijk verschil tussen beleidsmakers (zoals stafmedewerkers, bestuurders en directeuren) en medewerkers die betrokken zijn bij het primaire proces zoals leraren en ondersteunend personeel. De eerste groep is sterk vertegenwoordigd op LinkedIn terwijl leraren juist vaker te vinden zijn op Facebook en Pinterest. 

Het is een gemiste kans dat onderwijsinstellingen hun (potentiële) medewerkers online niet weten te vinden. Een connectie op sociale media haalt het uiteraard niet bij een goed gesprek met een glaasje wijn erbij, maar is nog altijd meer dan helemaal geen contact met elkaar. Sociale media leent zich heel goed om een eerste connectie te leggen en die later (lees: persoonlijker) uit te breiden. 

Hoe dan wel?

Actief zijn op sociale media is geen doel op zich. Het is juist andersom: sociale media kunnen een middel zijn om strategische doelen uit een schoolplan of strategische koers te behalen. Werving van nieuwe collega’s is een voorbeeld hiervan. Met een helder doel in het vizier is actief worden op sociale media ineens een stuk beter haalbaar. En vergeet niet dat als je in contact wilt komen met onderwijsmensen, je naar de plek moet gaan waar ze te vinden zijn: op sociale media. 

contact