Blogs

De do’s en don’ts voor een optimale vacaturetekst

De do’s en don’ts voor een optimale vacaturetekst

Dit is hét moment om de arbeidsmarktcommunicatie en personeelswerving op te frissen. In dit artikel geeft adviseur Marieke de Kok advies over een wervende vacaturetekst; de do’s en don’ts op een rij.  
Wat communicatie kan doen in de strijd tegen het lerarentekort

Wat communicatie kan doen in de strijd tegen het lerarentekort

Het lerarentekort blijft tot en met 2033 onverminderd hoog. Dat blijkt in elk geval uit de meest actuele cijfers van Centerdata en het Ministerie van Onderwijs. De verwachte daling zet nog niet door. Huis Communicatie heeft veel expertise en ervaring met arbeidsmarktcommunicatie voor het onderwijs. Vijf vragen aan senior communicatieadviseur Marieke de Kok die niet alleen op school- en bestuursniveau werkt, maar ook op regionaal niveau. 
Mystery guest toont blinde vlek bij leerlingwerving

Mystery guest toont blinde vlek bij leerlingwerving

Leerlingen werven kan knap lastig zijn. Hoe bereik je de tieners van nu? Een quick scan en een bezoek van een mystery guest geven je antwoorden waar je als school verder mee kunt.

Elk schooljaar is het weer spannend: hoeveel inschrijvingen krijg je binnen en is dat meer of minder dan vorig jaar? Als het aantal aanmeldingen tegenvalt, staat de school voor een nieuwe vraag. Waar komt de daling vandaan? Wellicht zijn er demografische ontwikkelingen. In veel gevallen blijkt echter dat de werving onvoldoende aansluit bij de jongeren van nu.

8 tips om zelfverzekerd een journalist te woord te staan

8 tips om zelfverzekerd een journalist te woord te staan

Scholen en besturen komen regelmatig in het nieuws, positief en negatief. Er wordt dan van de rector, directeur of bestuurder verwacht dat hij of zij de journalist te woord staat en een interview geeft. Voor de meesten onder ons is dit geen dagelijkse kost en krijgen de zenuwen de overhand. Hoe je dit voorkomt leggen we graag aan je uit. 

Waar zijn die onderwijsmensen toch te bereiken…

Waar zijn die onderwijsmensen toch te bereiken…

‘Ik vind sociale media maar oppervlakkig.’
‘Veiligheid en privacy staan online onder druk.’
‘Ik heb geen tijd voor het plaatsen van berichten.’


Het zijn zomaar wat meningen uit het onderwijs over sociale media. Maar wat als wij je vertellen dat er op LinkedIn 159.000 gebruikers het woord ‘leerkracht’ in hun profiel hebben staan? En dat er duizenden docenten en leerkrachten actief zijn op Facebook en Pinterest? Wil je onderwijsmensen bereiken, benut dan de kansen op sociale media.

1 2 3 4 5 6