Leerlingen werven: zo doen we dat

Ieder jaar weer meer aanmeldingen van ouders en leerlingen die weloverwogen en bewust voor de school kiezen. Dat wil natuurlijk elke school. Nieuwe leerlingen komen echter niet zomaar aanwaaien. Gelukkig kunnen we daar samen verandering in brengen. Waar begin je als je nieuwe leerlingen wilt werven? Huis Communicatie kijkt naar het totaalplaatje:

   Eerst onderzoeken we hoe de school zich profileert.
   Dan gaan we aan de slag met een compleet wervingsplan.
   Tot slot ondersteunen we bij de uitvoering.

Alleen ondersteuning nodig bij de uitvoering? Ook dat doen we graag.
Wat kunnen we doen voor jou? 

NEEM CONTACT MET ONS OP ⇨ 

Huis Communicatie

Het werven van nieuwe leerlingen is een communicatietraject, met veel afzonderlijke stappen.
Huis Communicatie begeleidt je bij elke stap.

Stap 1: profileer de school 

Wie nieuwe leerlingen wil werven is snel geneigd te denken in middelen: we hebben een wervingsfolder nodig. Of een aantrekkelijke video. Huis Communicatie raadt aan eerst naar de profilering van de school te kijken en te bepalen waar de verbeterpunten liggen. Dit geldt voor zowel het PO als het VO. We zien vaak dat scholen het vanzelfsprekend vinden wat ze doen, maar wij kijken daar anders tegenaan. Er zijn altijd aspecten die we nog meer uit kunnen lichten omdat ze aantrekkelijk voor ouders en leerlingen zijn. Samen kijken we hoe we deze zogenaamde Unique Selling Points (USP’s) zichtbaar kunnen maken zodat ouders en leerlingen in beweging komen.

Stap 2: wervingsplan maken

Het werven van nieuwe leerlingen is een communicatietraject, met veel afzonderlijke stappen. Het helpt om deze stappen – van het eerste contactmoment tot aan de inschrijving – in kaart te brengen in een wervingsplan. Zo houd je overzicht en weet je zeker dat alle vervolgstappen op elkaar aansluiten. Welke middelen zetten we in, met welk doel en welk budget? Wij denken graag met je mee wat werkbaar is voor jouw school. Samen bespreken we welke communicatiemiddelen we gaan inzetten en maken we een passende planning. Op tijd beginnen is tijd winnen!

Voorbeelden van communicatiemiddelen

Ouders en leerlingen oriënteren zich vaak in eerste instantie online. Daarom is het noodzakelijk om online goed zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld door middel van: 

   Een aantrekkelijke website gericht op de doelgroep
   Een virtuele tour in 3D voor een digitale rondleiding door de school
   Een wervingsvideo die laat zien wat je school uniek maakt
   Vlogs voor en door leerlingen
   Aantrekkelijke socialmediacampagnes
 
Hybride werven is en blijft populair. Combineer daarom online communicatiemiddelen met offline mogelijkheden om ouders en leerlingen over de streep te trekken. Offline voorbeelden zijn: 

   Aantrekkelijke brochures of flyers waarin de USP’s worden uitgelicht
   Reclame in bushokjes
   Rondleidingen door de school
   Leuke uitdeelgadgets
   Persberichten, oftewel: free publicity
 
Huis Communicatie

Stap 3: de uitvoering

Huis Communicatie ondersteunt communicatie- en wervingsbreed, en ontwikkelt een wervingsplan, inclusief uitgebalanceerde planning waardoor alle middelen met elkaar in evenwicht zijn. Zet ons ook in voor de uitvoering. We hebben volop ervaring in het maken van alle communicatiemiddelen. Stuur ons een bericht voor meer informatie of bel naar 0252 34 36 48. Samen zorgen we ervoor dat zowel ouders als leerlingen denken: bij díe school of dát bestuur moet ik zijn. 

Mail huis communicatie ⇨