10x leerlingen werven in coronatijd

Hoe kun je er in deze tijd voor zorgen dat je toch nog contact hebt met toekomstige leerlingen? Voor hen is het belangrijk dat ze hun vervolgschool ook van binnen kunnen zien en ervaren. We geven je 10 tips om leerlingen te werven in deze 1,5 meter afstand-periode. Alle 10 coronaproof! 

1 Webinar 

Ouders van leerlingen in groep 7 en 8 hebben behoefte aan informatie. Als een ouderavond organiseren niet kan, is een webinar een goed alternatief. Een webinar is eigenlijk een interactieve live-uitzending via internet. Je kunt dus vanuit school een presentatie geven over het onderwijs en vanuit huis kunnen ouders meekijken. Ze kunnen ook tussendoor vragen stellen. Zo leg je toch contact. 

2 Virtuele tour door het gebouw

Met 360graden-foto’s kun je op Google een virtuele rondleiding door je gebouw geven. De techniek is vergelijkbaar met Google Streetview, maar dan dus binnen. De gebruiker kan zelf kiezen of hij rechts, links of rechtdoor gaat. Er is geen voice-over of geluid, de focus ligt volledig op ‘hoe ziet het gebouw er van binnen uit’. 

3 Vlogs 

Leerlingen kunnen heel goed vlogs maken over hun school. Ze kunnen vertellen hoe hun schooldag eruit ziet, hoe de lessen eraan toe gaan en welk aanbod de school heeft. Vlogs zijn bij jongeren van nu een gangbaar medium. Tieners kijken meer naar youtube dan naar ‘gewone televisie’. Door als school samen met de leerlingen vlogs te maken met verschillende onderwerpen, krijgen basisschoolleerlingen een goed beeld van de school. 

4 Animatie

Elke school is weer anders en het aanbod is dan ook zeer divers. Flexuren, keuzewerktijd, coaches, profieluren, noem maar op. Om uit te leggen hoe zoiets in zijn werk gaat, zijn animatievideo’s heel geschikt. Ook een schoolplan of onderwijsconcept goed in een animatie goed tot zijn recht. De animatie kun je vervolgens geheel coronaproof delen via sociale media, de website of via een mailing. 

5 Chat-spreekuur 

Kinderen uit groep 7 en 8 zitten vol vragen over de middelbare school. Sommige vragen willen ze graag stellen aan leeftijdsgenoten en andere vragen zijn juist geschikt voor leraren. Hiervoor kun je heel goed een chatfunctie op de website inbouwen. Let hierbij wel op de richtlijnen van de AVG! Informeer de basisscholen over de data en tijden en plan de mogelijkheid in. 

6 Bezoek je basisschool

Misschien is een open huis organiseren vanwege de corona-maatregelen lastig, maar op veel basisscholen zijn bezoekers wel weer in kleine groepjes welkom. Bereid een gastles voor en bezoek de basisscholen in de buurt. Laat filmpjes zien van de school, doe een quizje of een spelletje en beantwoord vooral veel vragen. 

7 Infopakket voor de groep

Veel scholen voor voortgezet onderwijs zijn gewend om folders te maken en gadgets aan te schaffen en die tijdens een Open Huis uit te delen in tasjes. Maak pakketten voor elke groep 8 die je in een vrolijke doos verpakt. Verstop vervolgens in één van de uitdeeltasjes een ‘gouden pen’. De leerling die deze vindt, mag op school een prijs op komen halen. 

8 Sociale media 

Sociale media worden goed bekeken door zowel ouders als leerlingen. Kies welke doelgroep je wilt bereiken en pas hier je berichten op aan. Maak één iemand binnen school verantwoordelijk om één keer per week een bericht op sociale media te plaatsen. Denk bij die berichten vooral in beelden: foto’s en video’s worden het beste bekeken. En daarnaast is het prettig als de berichten aansluiten bij de profilering van de school. 
Adverteren op sociale media kan ook. Hiervoor is naast input vanuit de school ook budget nodig. 

9 Video 

Laat een leerling een rondje door school lopen en vertellen wat er leuk is aan school. Kijk over de schouder mee van een leraar die een workshop geeft. Gebruik muziek om snel afwisselende sfeerbeelden te ondersteunen. Het kan allemaal op video. Met enkele creatieve ideeën kan er ook van jouw school een prachtige video gemaakt worden. 

10 Livestream 

Gaat de informatieavond of open huis niet door of kunnen er minder mensen aanwezig zijn? Overweeg dan een livestream te maken van het evenement. Die kun je uitzenden op social media of op je eigen website. Zo kunnen de potentiële nieuwe leerlingen er vanuit huis toch een beetje bij zijn. Je kunt kiezen voor een concept waarbij je simpelweg laat zien wat er gebeurt (fly-on-the-wall) tot een concept waarbij verslaggevers alle gebeurtenissen toelichten (jeugdjournaal-stijl). 

Kortom; mogelijkheden genoeg! In het begin van de coronacrisis hebben veel scholen laten zien dat ze vindingrijk en creatief zijn om ondanks alle maatregelen toch onderwijs te kunnen geven. Houd die vaardigheden vast en gebruik ze ook bij het werven van nieuwe leerlingen. Succes! 
 

Lees ook: