Ouders of leraren; iedereen kan ambassadeur zijn

Zodra de voorjaarsvakantie in zicht is, begint in het onderwijs ‘de grote stoelendans’. Welke vacatures zijn er, kunnen we alle klassen bemensen en zullen er genoeg sollicitanten op onze functies komen? In de werving van nieuwe leraren kan een ambassadeursproject nét dat extra zetje geven.

Het principe ‘show don’t tell’ is in de journalistiek, marketing en communicatie een veelgebruikt principe. Het betekent eigenlijk dat je niet letterlijk zegt ‘onze tomatensoep is hartstikke lekker’, maar dat je het laat zien. Dat kan bijvoorbeeld door beelden te laten zien van een gezin dat gezellig aan de eettafel zit, dampende pan soep in het midden, kinderen die hun bord schoonlikken. De boodschap is overduidelijk.

In de werving van nieuwe collega’s is het principe van ‘show don’t tell’ ook goed toepasbaar. In plaats van vertellen dat je een leuke school bent of een goed werkgever, laat je het zien. Maar hoe pak je dat aan? Het werken met ambassadeurs is dan een slimme zet.

Warm hart
Ambassadeurs zijn ouders of collega’s die positief over de school en het schoolbestuur kunnen vertellen. Ze dragen de organisatie een warm hart toe en kunnen dit goed uitdragen. Op elke school zijn deze mensen te vinden. Je kunt ze herkennen aan een open en enthousiast karakter en een warm hart. Ze praten makkelijk en graag en hebben de gave mensen mee te krijgen in hun enthousiasme.

Ambassadeurs met een cocktail
Zoek een groepje ambassadeurs bij elkaar. Waarschijnlijk heb je voor de werving van leraren een lijstje klaar liggen met communicatiemiddelen. Mocht je dat niet hebben, lees dan ons artikel over de communicatiecocktail. Vervolgens kijk je welke communicatiemiddelen geschikt zijn om ambassadeurs voor in te zetten. Onderstaande middelen lenen zich daar uitstekend voor:

  • Video over werken bij….
  • Interviews of citaten op website
  • Tijdschrift
  • Foldermateriaal
  • Posters
  • Campagne op sociale media
  • Free publicity
  • Blogs of vlogs
  • Wervingsevenement

 

Het effect van een citaat van een ambassadeur is tien keer groter dan datzelfde citaat uit de mond van een organisatie. Maak daar gebruik van! Bovendien heeft het ambassadeurschap ook een prachtig neveneffect: je laat medewerkers en ouders zien dat je hun inzet en input waardeert. Twee vliegen in één klap dus.