Arbeidsmarktcommunicatie 

Veel scholen en schoolbesturen voelen de pijn van het lerarentekort. Sommige basisscholen hebben grote moeite hun formatie rond te krijgen. En middelbare scholen weten precies wat de beruchte tekortvakken zijn. Hoe werf je sollicitanten en trek je twijfelende leraren over de streep? En hoe zorg je dat je een fijne werkgever bent en ook als zodanig bekend staat? Wij geven adviezen om nieuwe collega’s te werven én te binden voor zowel primair als voortgezet onderwijs.

Het lerarentekort is niet langer een statistische voorspelling van onderzoekers. Het is voor veel scholen en hun leerlingen dagelijkse praktijk. Waar schoolbesturen en scholen voorheen voldoende hadden aan het plaatsen van een vacature of het op touw zetten van een wervende social media campagne, moeten zij nu alles uit de kast halen om vacatures op te vullen. Werven blijft moeilijk, maar je kunt het vinden van de juiste kandidaten een handje helpen door op tijd de juiste stappen te zetten.

Huis Communicatie helpt

We beginnen met een duidelijke strategie en kijken vervolgens welke communicatiemiddelen hierop aansluiten. Wat voor de een werkt, is geen garantie tot succes voor de ander. Daarom kijken we wat werkt voor het bestuur of de school. Bovendien gaan we aan de slag met corporate branding zodat iedereen in jouw stad of regio weet: voor de leukste baan, moet ik bij díe school of dát schoolbestuur zijn! 

Zij gingen je voor

Voor Stichting Kopwerk/Schooltij heeft Huis Communicatie bijvoorbeeld een campagne uitgerold voor het werven van een nieuwe schooldirecteur. We produceerden een video met een schoolleider in de hoofdrol, waarmee Kopwerk/Schooltij zich profileert als aantrekkelijke werkgever. De video werd door ruim 25.000 personen op social media bekeken. Ook voor de Almeerse Scholen Groep zijn we aan de slag gegaan. We organiseerden onder andere een Meet & Greet, plaatsten advertenties in lokale kranten en ontwikkelden een bioscoopreclame die tot vele reacties heeft geleid. 

Neem contact met ons op

Wie de communicatie wil verbeteren om zo meer leraren te werven én te behouden, doet er slim aan niet lukraak te starten, maar na te denken over de juiste strategie. Door de juiste stappen te doorlopen en kritisch te kijken hoe jouw schoolbestuur in deze stap communiceert met potentiële sollicitanten, is de kans op succes een stuk groter. Benieuwd welke stappen jij kunt zetten in strijd tegen het lerarentekort? Bel of mail ons dan gerust.
 

Contact Huis Communicatie