Nieuwsbrief Huis Communicatie

Nieuwsbrief - december 2012

 

Vijf tips om beter te schrijven

Wie teksten schrijft wil dat ze gelezen worden. Zorg voor pakkende, goed lopende zinnen zonder te vervallen in Jip en Janneke taal. Wij hebben vijf tips voor u genoteerd waarmee uw teksten direct beter worden.

  1. Vermijd hulpwerkwoorden
    We kennen ze allemaal nog van school. Hulpwerkwoorden. Misschien kunt u zelfs het rijtje nog opdreunen: hebben, zijn, worden, kunnen, willen, zullen, mogen, moeten en hoeven. Hulpwerkwoorden zijn geen vrienden van goede teksten. Ze maken zinnen onnodig lang en vaag. En meestal kun je ze gewoon weglaten. Verander bijvoorbeeld: 'We zullen met het hele team kerst gaan vieren' in 'We vieren met het hele team kerst'.
  2. Houd zinnen kort en eenvoudig
    Om lange zinnen te lezen moet je nadenken. Nu is daar niets mis mee, maar lezers hebben niet altijd zin om moeite te doen voor de tekst van een ander. Als je wilt dat ze je tekst lezen, help je lezers dan een handje door ze het lezen makkelijk te maken. En dat doe je door korte zinnen te gebruiken.
  3. Begin een zin eens met 'en'. Of een alinea met 'ik'
    Sommige regels zijn er zo ingesleten dat we ons in alle bochten wringen om ze te gehoorzamen. De regel dat je een zin niet met ‘en’ mag beginnen bijvoorbeeld. Terwijl dat woordje nou juist lucht brengt in onze teksten. Of het idee dat je een brief of een email niet mag beginnen met 'ik'. We maken kromme zinnen als 'Op uw website zag ik uw oproep..' om ons aan de regel te houden. Dat is echt niet altijd nodig.
  4. Stel ter afwisseling een vraag
    Af en toe een vraag tussen de zinnen maakt een tekst levendiger en prettig leesbaar. Weet u niet precies waar u een vraag kunt plaatsen? Dan is het een handige tip om op het woordje 'als' te letten. Waar de constructie 'als..', 'dan..' staat kunt u het eerste deel van de zin meestal vervangen door een vraag.
  5. Hardop voorlezen
    Lees uw tekst eens hardop voor. Als de zinnen makkelijk over uw lippen komen is het goed. Maar daar waar u stottert, hapert en de verkeerde klemtoon legt, daar blijft ook uw lezer haken. Zo spoort u gemakkelijk de knelpunten op in uw tekst.

 

 

Uw website in Google

Websites vinden via Google. Het lijkt zo vanzelfsprekend. Toch verschijnt een website soms niet in de zoekresultaten. Of soms blijft er een zoekresultaat zichtbaar waar je juist vanaf wilt.

Als een website niet gevonden wordt via Google kunnen daar een aantal oorzaken voor zijn. Ten eerste, een hele simpele, bestaat de site misschien nog niet lang genoeg. Een site moet ongeveer 48 uur in de lucht zijn voordat hij door Google gevonden wordt. Ten tweede wordt een site alleen gevonden als hij 'geïndexeerd' is. Dat betekent dat hij in de lijst van Google met webpagina's  moet voorkomen. Dat gaat meestal automatisch, omdat er vanaf een andere website die al wel in de lijst voorkomt naar de nieuwe website wordt gelinkt. Je kunt ook zelf je site aanmelden bij Google, bijvoorbeeld via deze link.

Een andere oorzaak kan liggen bij de zoektermen die bezoekers gebruiken. Als je bijvoorbeeld overal Daltonschool hebt staan in plaats van basisschool, dan geeft Google geen resultaat als mensen zoeken op 'basisschool'. Het is voor de tekst op de website dus belangrijk om rekening te houden met de zoektermen die een bezoeker hanteert. En dan met name in het menu.

Soms komt het voor dat je een site wilt verwijderen uit de zoekresultaten. Bijvoorbeeld als er steeds een oude site blijft opkomen terwijl er al een nieuwe site is. Verwijderen uit de Google-resultaten kan alleen als je het domein verwijdert, en dat kan alleen de eigenaar van een domeinnaam doen. En ook daarvoor geldt, dat er de eerste 48 uur nog wel resultaten zichtbaar blijven. Het ligt wel voor de hand dat een oude website, zelfs als het domein nog actief is, vanzelf naar beneden zakt in de resultaten. Google werkt namelijk op basis van hoe vaak er naar een site wordt doorgelinkt (hoe meer links, hoe hoger de site terecht komt in de zoekresultaten) en op basis van hoe vaak er op een zoekresultaat wordt geklikt.

 

Leiderschap 2.0

Misschien heeft u de term al eens voorbij zien komen: Leiderschap 2.0. Wat wordt daarmee bedoeld? Ga je dat nastreven of kun je ook best zonder?

Het is maar de vraag of de term '2.0' een blijvertje is. Maar dat er een nieuwe vorm van leiderschap aan het ontstaan is, is een ding wat zeker is. En dat die nieuwe vorm van leiderschap sterk verbonden is met nieuwe media ook. De generatie van nu groeit op tussen de sociale netwerken. Verbinding leggen met mensen om je heen, je ideeën toetsen bij anderen, invloed aanwenden door veel mensen te mobiliseren – het zijn zomaar een paar manieren waarop je in deze tijd iets gedaan krijgt. Het is een wezenlijk andere manier van het bewerken van verandering. Een manier die voor een nieuwe generatie als vanzelf gaat.

Mensen zullen altijd nieuwe wegen vinden om gezamenlijk een stap vooruit te komen, doelen te halen, geïnspireerd te worden. De grootste uitdaging ligt er voor de generatie die niet opgroeide met sociale media, maar wel klaarstaat om het stokje van leiderschap over te nemen van de vorige generatie. De dertigers en veertigers van deze tijd. Als zij niet links ingehaald willen worden door de jongere generatie, moeten zij aansluiten bij de veranderingen. Zichzelf manieren eigen maken om verbinding te leggen. En de wereld van de nieuwe media betreden.

Toch is er altijd nog één ding belangrijker dan meegaan met je tijd en dat is: jezelf blijven. Een leider die in deze tijd de kanalen weet te vinden om verbinding te leggen met de wereld om hem heen kan succesvol zijn. Inspirerend ook. Maar echt verschil maakt de leider die zichzélf weet te verbinden met zijn organisatie en zijn personeel. En die heeft daar misschien helemaal geen sociale media bij nodig.

 

Een prentenboek als voorbereiding

Op scholen zien we vaak leuke, verrassende oplossingen voor ingewikkelde communicatievraagstukken. Op de Visserschool in Amsterdam bijvoorbeeld, daar kwamen wij een bijzondere manier tegen om ouders en leerlingen voor te bereiden op de basisschool. De school ontwikkelde namelijk 'Een dag op de Visserschool', een prentenboek over een gewone woensdagochtend. Het werd gemaakt met de hulp van ouders, onder begeleiding van Stichting Taalvorming.

'Een dag op de Visserschool' volgt een leerling tijdens een van de eerste dagen op school. Via foto's en plaatjes krijgen ouders en kinderen een beeld van hoe het er in de klas aan toe gaat. Bepaalde termen die veel voorkomen, zoals helpend handje, kiesbord, luizentas en dagritmekaarten, komen in het verhaal voorbij. Het prentenboek helpt ouders en kinderen om makkelijker te praten over een schooldag en om verhalen en ervaringen te delen.

Zulke middelen, daar worden wij enthousiast van. En we zijn blij als we kunnen helpen om de school voor het voetlicht te brengen met zo'n project. In dit geval verzorgde Huis Communicatie de publiciteit richting de media en hielpen wij bij de vormgeving van de overhandiging van het prentenboek aan burgermeester van der Laan. Daarmee konden we net even dat extra zetje geven dat de school nodig had om positief in de belangstelling te komen.

 

 

Colofon
Deze nieuwsbrief is een uitgave van Huis Communicatie. Heeft u een vraag of wilt u meer informatie? Neem contact met ons op via:

E: info@huiscommunicatie.nl
T: 0252 34 36 48
M: 06 53 228 246

Meer informatie?
Klik hier om naar de contactpagina te gaan. 


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl