Nieuwsbrief Huis Communicatie

Nieuwsbrief - 8 april 2014

 

Durf jij informatie weg te geven? 
Tien tips om je scholen te positioneren via een blog

Bloggen is een fantastische manier om gebruik te maken van social media en je school of scholen te positioneren, compleet met kerndoelen en kernwaarden. Of om je kennis en kunde te delen met anderen. Het is één van de beste communicatiemiddelen om in contact te komen met je medewerkers, collega’s of ouders. Om effectief te bloggen geef ik je een aantal belangrijke tips en voorwaarden. Eén daarvan is geven. Heb je nog nooit geblogd, misschien is het dan nu tijd om er na de voorjaarsvakantie mee te beginnen. Gewoon doen!

Mijn tips die mij helpen bij het schrijven van mijn blogs:

1.    Weet voor wie je wilt schrijven
Je wilt bijvoorbeeld gaan bloggen voor de ouders van de leerlingen. Probeer een beeld van die ouders voor ogen te krijgen voor je schrijft. Je kunt het eenvoudiger voor jezelf maken door je voor te stellen dat een vertegenwoordiger van de groep ouders naast je zit. Hoe vang je haar aandacht? Wat interesseert haar? Zijn er vragen waarop je kunt antwoorden? Hoe neem je haar zorgen weg? Zorg dat je sympathie voelt voor je doelgroep, dan schrijf je positief

2.    Focus je op de inhoud
Je bent een kenner in het onderwijs, zo niet een expert. De kans is groot dat je een gefundeerde mening hebt en dat je kunt inspelen op actualiteiten. Zorg dat je blog in een behoefte voorziet die past bij de doelgroep waar je voor schrijft, anders is je blog niet relevant. Bloggen is gedoseerd informatie geven gericht op je doelgroep, niet leeglopen met wat jij weet.

 3.    Geef waardevolle informatie
Een blog is niet bedoeld om je school te promoten. Jouw blogs krijgen bestaansrecht door de informatieve waarde die je erin legt. Bloggen is een goede manier om te laten merken dat jij weet waar je het over hebt. Laten we eens terug gaan naar de doelgroep uit tip 1 en vat het onderwerp ouderparticipatie eens bij de hoorns. Je zult verbaasd staan hoeveel blogs je hierover kunt schrijven. Als je al eens blogs over een onderwerp geschreven hebt, word je eerder als expert gezien.

 4.    Kom steeds met nieuwe ideeën
Als je een tijdje blogt, wordt het soms lastig om nieuwe onderwerpen of ideeën te bedenken. Vraag eens in je omgeving wat zij een geschikt onderwerp zouden vinden. Luister naar je collega’s en vraag ook medewerkers wat hen bezig houdt. Zoek eens op internet, lees publicaties en ga in op actualiteiten die aansluiten bij jouw doel. Ik raad je aan om een overzicht aan te leggen aan met onderwerpen waar je in de toekomst over wilt bloggen. Dan kun je daar al van te voren over nadenken.

 5.    Vraag je lezers te participeren
Moedig je lezers aan om met je in gesprek te gaan over het onderwerp, bijvoorbeeld door een oproep te doen aan het einde van de tekst of voor concrete voorbeelden te vragen. Betrokkenheid en feedback zijn de mooie resultaten van een blog. Betrokkenheid versterkt de relatie.

 6.    Blog leesbaar
Een blog is niet moeilijk en je hoeft geen hoogdravende indruk te maken. Je maakt de meeste indruk als je gewoon jezelf bent en ervoor zorgt dat je boodschap duidelijk overkomt. Schrijf eenvoudig, zorg dat je lezers je kunnen volgen en de tekst snel kunnen lezen – het lezen gebeurt immers digitaal. En qua diepgang wil je niet dat een aantal lezers, maar ál je lezers je kunnen volgen. Houd ook de adviezen voor schrijven voor het internet in gedachten: gebruik korte zinnen, maak je teksten scanbaar – klik hier voor tips.  

 7.    Blog regelmatig
Misschien zie je ertegen op om te gaan bloggen. Als je eenmaal bent begonnen en je krijgt volgers, dan is het wel verstandig om door te gaan en niet te stoppen. Bloggen vraagt tijd en discipline. Discipline kun je leren, tijd moet je vrijmaken. Probeer daarom vooruit te schrijven, zodat je niet in de knoei komt. Zit je goed in het onderwerp en in de flow, schrijf er dan een aantal achter elkaar. Een blog schrijven kost tijd, maar je kunt er ook tijd mee winnen, door in je blogs veel voorlichting aan bijvoorbeeld ouders te geven of in te gaan op vragen die vaak worden gesteld. De afstand tussen je doelgroep en jou wordt kleiner. Op iedere ouderavond die ik leid of waar ik aanwezig ben, komt naar voren dat ouders zich niet begrepen voelen of vinden dat er niet naar hen geluisterd wordt. Dan toch maar bloggen?

 8.    Volhouden!
Krijg je niet gelijk respons op je blog, houd dan toch vol! Het kan wel een aantal maanden duren voordat je doelgroep het door heeft dat je een interessante blog schrijft. Geef in ieder geval niet op!

 9.    Vraag je lezers wat zij willen
Als je al een aantal blogs hebt geschreven, kan het gebeuren dat je blijft hangen in de informatie waarvan jij denkt dat die waardevol en interessant is. Maar aannames kunnen er zomaar naast zitten. Houd daarom zo af en toe een korte enquête over je blog.

 10. Blog in lijn met je organisatie
Heb je een leidinggevende functie, dan blog je nooit op persoonlijke titel. Je kunt niet even ‘niet-bestuurder’ zijn. Zorg dat wat je blogt in lijn is met de organisatie. Heb je geen leidinggevende functie en sta je bijvoorbeeld voor de klas, zorg dan ook dat wat je blogt in lijn is met je organisatie. Sta niet kritisch ten opzichte van je eigen organisatie, maar geef informatieve waarde aan je lezers. Daar is een blog voor bedoeld.

Het allerbelangrijkste is dat je er plezier in hebt. Als jij er plezier in schept om een goede blog te schrijven, hebben jouw lezers dat ook!

Nu ben ik benieuwd wat jij van mijn blog vindt. Ik stel het op prijs als je deze korte enquête wilt invullen. Onder de inzenders verloten we een workshop interne communicatie op locatie. 

Stuur gerust dit artikel door aan iedereen die ook geïnteresseerd is in dit onderwerp. En als je ermee aan de slag gaat: veel succes!


Wattstraat 16   2171 TR    Sassenheim   T 0252 34 36 48   E info@huiscommunicatie.nl  W www.huiscommunicatie.nl