Blogs

Betrek leerlingen bij het schrijven van het koersplan

Betrek leerlingen bij het schrijven van het koersplan

De koers voor de komende jaren bepaal je samen. In gesprekken met medewerkers, ouders en stakeholders zoals de gemeente en het bedrijfsleven wordt het beeld steeds sterker van de ambities en de doelen. Om tot de koers te komen zou je bijna je belangrijkste klanten vergeten: de leerlingen. Een gemiste kans! Juist hun vernieuwende, vaak creatieve kijk op toekomstgericht onderwijs is heel waardevol én bruikbaar. Een goede insteek van het gesprek met de leerlingen geeft een goede outcome. Hoe je dat kan doen, lees je in dit artikel.

Media-aandacht biedt altijd een kans

Media-aandacht biedt altijd een kans

Een nieuw schoolgebouw, jubileum, innovatief onderwijsconcept of feestelijke gebeurtenis: scholen en besturen zijn nieuwswaardige organisaties en in deze gevallen is dat gunstig. Maar ook incidenten trekken de aandacht. Een telefoontje van de media als je je handen vol hebt aan een corona-uitbraak. Of negatieve berichten op social media. Dit zijn vormen van media-aandacht waar je meestal niet op zit te wachten. Toch kan media-aandacht ook dan een kans zijn om je positief te presenteren. Wij geven vier tips hoe je dat aanpakt.
Klant aan het woord: Monique Froeling, IKC Waterrijk

Klant aan het woord: Monique Froeling, IKC Waterrijk

Terwijl het aantal leerlingen bij scholen in de omgeving daalt, krijgt IKC Waterrijk in toenemende mate ouders op bezoek die hun kind willen aanmelden. Zij vinden o.a. dat de teksten op de website zo goed kloppen met hoe het er op school aan toegaat. “Het is het voor mij dubbel en dwars waard om de hulp van Huis Communicatie daarvoor in te schakelen”, zegt Monique Froeling, directeur van IKC Waterrijk. “Dat geldt ook voor het schrijven van persberichten, de schoolgids, brieven naar ouders en zelfs het bedenken van een nieuwe naam: hulp en advies van Huis Communicatie is altijd professioneel.”
Nieuwbouw betekent jongleren

Nieuwbouw betekent jongleren

Wanneer een school nieuwbouw krijgt, start een uitdagend communicatieproces waarbij de schooldirecteur nog het meeste lijkt op een jongleur die meerdere ballen hoog probeert te houden. Met deze adviezen krijg je het jongleren snel onder de knie. 
Maak ouderapp en ouderportaal toegankelijk voor álle ouders

Maak ouderapp en ouderportaal toegankelijk voor álle ouders

Veel scholen werken met digitale platforms zoals een ouderapp of een ouderportaal. Dit kunnen efficiënte communicatiekanalen zijn, maar het is niet vanzelfsprekend dat alle ouders er goed mee om kunnen gaan. Een groep ouders blijkt moeite te hebben met handelingen die wij vanzelfsprekend vinden, zoals inloggen of mailen. Met deze opstapjes kom je deze ouders tegemoet.
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13