Blogs

Media-aandacht biedt altijd een kans

Media-aandacht biedt altijd een kans

Een nieuw schoolgebouw, jubileum, innovatief onderwijsconcept of feestelijke gebeurtenis: scholen en besturen zijn nieuwswaardige organisaties en in deze gevallen is dat gunstig. Maar ook incidenten trekken de aandacht. Een telefoontje van de media als je je handen vol hebt aan een corona-uitbraak. Of negatieve berichten op social media. Dit zijn vormen van media-aandacht waar je meestal niet op zit te wachten. Toch kan media-aandacht ook dan een kans zijn om je positief te presenteren. Wij geven vier tips hoe je dat aanpakt.
Klant aan het woord: Monique Froeling, IKC Waterrijk

Klant aan het woord: Monique Froeling, IKC Waterrijk

Terwijl het aantal leerlingen bij scholen in de omgeving daalt, krijgt IKC Waterrijk in toenemende mate ouders op bezoek die hun kind willen aanmelden. Zij vinden o.a. dat de teksten op de website zo goed kloppen met hoe het er op school aan toegaat. “Het is het voor mij dubbel en dwars waard om de hulp van Huis Communicatie daarvoor in te schakelen”, zegt Monique Froeling, directeur van IKC Waterrijk. “Dat geldt ook voor het schrijven van persberichten, de schoolgids, brieven naar ouders en zelfs het bedenken van een nieuwe naam: hulp en advies van Huis Communicatie is altijd professioneel.”
Nieuwbouw betekent jongleren

Nieuwbouw betekent jongleren

Wanneer een school nieuwbouw krijgt, start een uitdagend communicatieproces waarbij de schooldirecteur nog het meeste lijkt op een jongleur die meerdere ballen hoog probeert te houden. Met deze adviezen krijg je het jongleren snel onder de knie. 
Maak ouderapp en ouderportaal toegankelijk voor álle ouders

Maak ouderapp en ouderportaal toegankelijk voor álle ouders

Veel scholen werken met digitale platforms zoals een ouderapp of een ouderportaal. Dit kunnen efficiënte communicatiekanalen zijn, maar het is niet vanzelfsprekend dat alle ouders er goed mee om kunnen gaan. Een groep ouders blijkt moeite te hebben met handelingen die wij vanzelfsprekend vinden, zoals inloggen of mailen. Met deze opstapjes kom je deze ouders tegemoet.
De rol van media en communicatie bij een crisis. Laat je niet verrassen!

De rol van media en communicatie bij een crisis. Laat je niet verrassen!

Als ervaringsdeskundig adviseur ben ik inmiddels talloze malen betrokken geweest bij crisissituaties van scholen en besturen. Een school die ‘onverwacht’ geëtiketteerd wordt als zeer zwakke school, een financieel debacle, het overlijden van een leerling of docent, seksuele handelingen, fraude, vechtpartijen; het zijn allemaal gebeurtenissen die uit onverwachte hoek komen en de dagen daarna je agenda bepalen. De media en interne communicatie spelen hier een belangrijke rol. Wil je niet verrast worden door de rol van de media tijdens een crisis of calamiteit, dan is deze weblog interessant voor jou. 
1 2 3 4 5 6 7 8 9