Blogs

Genderneutraal schrijven

Genderneutraal schrijven

Voetballertjes die Frenkie de Jong of Lieke Martens willen zijn. Jongeren die ontdekken wie ze zijn en waar ze bij horen. Kinderen die houden van ballet, rugby, Lego Ninjago, regenboogeenhoorns – of juist helemaal niet. Hoe communiceer je met al die verschillende leerlingen? En hun (co-, bonus-, plus-) ouders? Onze adviseur Martijn van Lith heeft een liefde voor de Nederlandse taal en cultuur en ging op onderzoek uit. Lees hier zijn tips voor genderneutraal schrijven in het onderwijs. 

Niet te missen: de klassenbomen bij Kindcentrum Vroondaal

Niet te missen: de klassenbomen bij Kindcentrum Vroondaal

Wie een willekeurig klaslokaal bij Kindcentrum Vroondaal in Den Haag binnenloopt, kan er bijna niet omheen. Ieder lokaal is sinds dit schooljaar voorzien van een opvallende klassenboom. Aan de takken en bladeren hangen gedragsafspraken en klassenregels die de leerlingen met elkaar hebben opgesteld. Initiatiefnemer Chris Rademakers, leraar en gedragsspecialist bij Kindcentrum Vroondaal, vertelt hoe ze op het idee is gekomen en wat de voordelen zijn voor de leraren én de leerlingen. 
1 2