Blogs

Dit is hét moment om te starten met de schoolgids

Dit is hét moment om te starten met de schoolgids

Laten we eerlijk zijn: een schoolgids schrijven is niet de meest favoriete bezigheid. Veel scholen wijzigen elk jaar daarom alleen het hoogst noodzakelijke en voegen ieder jaar weer tekst toe. Toch is het goed om de schoolgids af en toe eens flink tegen het licht te houden. Een schoolgids is meer dan alleen een informatiebron. Het is een uitnodigend communicatiemiddel waarmee je je als school kunt profileren. Dit is hét moment om ermee aan de slag te gaan. We zetten vijf tips voor een mooie wervende gids op een rij.

Betrek leerlingen bij het schrijven van het koersplan

Betrek leerlingen bij het schrijven van het koersplan

De koers voor de komende jaren bepaal je samen. In gesprekken met medewerkers, ouders en stakeholders zoals de gemeente en het bedrijfsleven wordt het beeld steeds sterker van de ambities en de doelen. Om tot de koers te komen zou je bijna je belangrijkste klanten vergeten: de leerlingen. Een gemiste kans! Juist hun vernieuwende, vaak creatieve kijk op toekomstgericht onderwijs is heel waardevol én bruikbaar. Een goede insteek van het gesprek met de leerlingen geeft een goede outcome. Hoe je dat kan doen, lees je in dit artikel.

Cadeautje voor jou: 8 adviezen voor effectievere personeelswerving in het PO

Cadeautje voor jou: 8 adviezen voor effectievere personeelswerving in het PO

Veel vacatures, een handjevol reacties. Het vinden van nieuwe collega’s in het onderwijs blijft een uitdagende klus. Een onderzoeksrapport van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap laat zien dat er kansen liggen. Talitha Huis adviseert scholen en schoolbesturen al jaren op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en weet er inmiddels alles van: “De kunst is om op het juiste moment aan de juiste knoppen te draaien.” Het interview eindigt met 8 praktische adviezen waarmee je direct aan de slag kunt. 
Media-aandacht biedt altijd een kans

Media-aandacht biedt altijd een kans

Een nieuw schoolgebouw, jubileum, innovatief onderwijsconcept of feestelijke gebeurtenis: scholen en besturen zijn nieuwswaardige organisaties en in deze gevallen is dat gunstig. Maar ook incidenten trekken de aandacht. Een telefoontje van de media als je je handen vol hebt aan een corona-uitbraak. Of negatieve berichten op social media. Dit zijn vormen van media-aandacht waar je meestal niet op zit te wachten. Toch kan media-aandacht ook dan een kans zijn om je positief te presenteren. Wij geven vier tips hoe je dat aanpakt.
Zó houd en breng je leraren aan boord

Zó houd en breng je leraren aan boord

Het lerarentekort oplossen, dat kunnen we niet. Wel weten we op een creatieve en consistente manier ondersteuning te bieden bij arbeidsmarktcommunicatie, zodat het team die geweldige nieuwe collega niet misloopt. Een school sterk neerzetten bij een sollicitant, daarvoor is een onderbouwd imago een must. Hoe arbeidsmarktcommunicatie bij werving en selectie kan helpen, vertellen we in dit artikel én we trakteren op vijf tips voor een beter resultaat van de wervingsinspanningen.
1 2 3 4 5 6 7