Blogs

Communiceren met de (G)MR: haal eruit wat erin zit
Deel 2: hoe haal je meer uit de vergaderingen
In onze nieuwsbrief schrijven we een serie artikelen over medezeggenschap en communicatie. Dit is het tweede artikel waarin we nader ingaan op de vergaderingen zelf. Die hoeven niet saai te zijn en uren te duren. Er is veel meer te halen uit deze vergaderingen. Meer halen uit de vergadering? Misschien denk je eerder dat het wel een onsje minder zou mogen.

Ouders of leraren; iedereen kan ambassadeur zijn
Zodra de voorjaarsvakantie in zicht is, begint in het onderwijs ‘de grote stoelendans’. Welke vacatures zijn er, kunnen we alle klassen bemensen en zullen er genoeg sollicitanten op onze functies komen? In de werving van nieuwe leraren kan een ambassadeursproject nét dat extra zetje geven.

Van animatievideo tot social clip; er is een video voor elke portemonnee
Communiceren gaat het beste als je dat met een persoonlijke invalshoek doet. Via beeld, tekst en geluid komt de boodschap goed over. Bijna iedere school heeft een promovideo op de website staan of gebruikt die bij wervingsactiviteiten zoals een open dag of informatie-avond. Ook op sociale media komen regelmatig schoolvideo’s voorbij. De prijzen van een promovideo lopen nogal uiteen. Hoe houd je grip op je uitgaven én krijg je een video die bij je past?

Lerarentekort: we leggen ons er niet bij neer
Dit schooljaar zal het lerarentekort wederom een van de belangrijkste onderwerpen in het onderwijs zijn. Samen krachten bundelen is nodig en wordt ook volop gedaan, bijvoorbeeld in een taskforce lerarentekort. Verschillende schoolbesturen werken niet meer met uitzendkrachten en het aantal zij-instromers stijgt. Er is dus volop beweging. Scholen en besturen werken daarnaast ook zelf aan het terugdringen van het eigen lerarentekort. Inventief werven, boeien en binden van medewerkers is actueler dat ooit. En laten wij daar nu een mooi aanbod voor hebben.

Van PO naar VO: Almere kiest voor gezamenlijke voorlichtingscampagne
VO-scholen staan ieder jaar opnieuw voor dezelfde uitdaging: hoe informeer je leerlingen en uit groep 7 en 8 en hun ouders op een effectieve en efficiënte manier over de overstap naar de brugklas én het beschikbare onderwijsaanbod in de buurt? De Almeerse VO-scholen besloten, in samenwerking met Huis Communicatie, de handen ineen te slaan. Lees hier hoe we dit hebben aangepakt en laat je inspireren.