Blogs

Bezoek de school met een virtuele tour in 3D
Een virtuele tour in 3D is dé manier om potentiële nieuwe leerlingen kennis te laten maken met de school. Dit biedt - ook op afstand - een goed beeld van de school. Bij zo’n tour ‘lopen’ bezoekers virtueel door de school. Ze kunnen lokalen binnengaan, video’s bekijken, een speurtocht of proefjes doen.

We mailen! Minder werkdruk door grip houden op e-mail
Dit verhaal had ik graag eerder met je gedeeld. Natuurlijk had ik tijd ingepland om te schrijven. Maar m’n mailbox was ontploft na een weekje vakantie. Voor ik het wist was ik de ene mail na de andere aan het bekijken. En toen was het opeens tijd voor die belangrijke Teams-vergadering. Herkenbaar? Lees hier verder hoe je e-mail kunt gebruiken op een manier die wél werkt. Zo krijg je als onderwijsorganisatie meer voor elkaar met minder werkdruk.

15 jaar Huis Communicatie
15 jaar oud is Huis Communicatie nu. Ons bedrijf telt inmiddels 16 medewerkers. Het is, zegt Grada Huis trots, het enige communicatiebedrijf dat zich louter op het onderwijs richt. “Andere bureaus doen het erbij. Wij zijn er alleen voor het onderwijs. Dat is onze focus en daar zit onze expertise. We geven advies, voeren uit en weten dat ook te verbinden met de praktijk.”

De rol van media en communicatie bij een crisis. Laat je niet verrassen!
Als ervaringsdeskundig adviseur ben ik inmiddels talloze malen betrokken geweest bij crisissituaties van scholen en besturen. Een school die ‘onverwacht’ geëtiketteerd wordt als zeer zwakke school, een financieel debacle, het overlijden van een leerling of docent, seksuele handelingen, fraude, vechtpartijen; het zijn allemaal gebeurtenissen die uit onverwachte hoek komen en de dagen daarna je agenda bepalen. De media en interne communicatie spelen hier een belangrijke rol. Wil je niet verrast worden door de rol van de media tijdens een crisis of calamiteit, dan is deze weblog interessant voor jou.

Goed communiceren met ouders, Marlies leerde hoe dat moet
Te weinig persoonlijk of te veel onderwijsjargon. Of een te lange aanloop voordat het werkelijk belangrijk wordt: de valkuilen in de communicatie naar ouders zijn talrijk. Als je dan ook nog eens geen goed beeld hebt bij de ontvanger, is het helemaal een uitdaging om de boodschap goed over het voetlicht te brengen. Twee cursussen van Huis Communicatie maken dat een stuk gemakkelijker ontdekte Marlies Dekker, adjunct-directeur van basisschool Het Octaaf in Krimpen aan den IJssel.