Blogs

“Als de kijker niet binnen 3 seconden geboeid is, is het game-over”

“Als de kijker niet binnen 3 seconden geboeid is, is het game-over”

Bij het maken van een video moet er met veel factoren rekening gehouden worden. Onze videograaf Vincent Snoeker weet er alles van. “Het belangrijkste is dat het openingsshot echt een plaatje is. Weet je de kijkers niet in de eerste 3 seconden te boeien, dan ben je ze op veel kanalen direct kwijt.” We gaan in gesprek met Vincent op zoek naar dé tip om van een video een doeltreffend communicatiemiddel te maken. 

Dit is hét moment om te starten met de schoolgids

Dit is hét moment om te starten met de schoolgids

Laten we eerlijk zijn: een schoolgids schrijven is niet de meest favoriete bezigheid. Veel scholen wijzigen elk jaar daarom alleen het hoogst noodzakelijke en voegen ieder jaar weer tekst toe. Toch is het goed om de schoolgids af en toe eens flink tegen het licht te houden. Een schoolgids is meer dan alleen een informatiebron. Het is een uitnodigend communicatiemiddel waarmee je je als school kunt profileren. Dit is hét moment om ermee aan de slag te gaan. We zetten vijf tips voor een mooie wervende gids op een rij.

Betrek leerlingen bij het schrijven van het koersplan

Betrek leerlingen bij het schrijven van het koersplan

De koers voor de komende jaren bepaal je samen. In gesprekken met medewerkers, ouders en stakeholders zoals de gemeente en het bedrijfsleven wordt het beeld steeds sterker van de ambities en de doelen. Om tot de koers te komen zou je bijna je belangrijkste klanten vergeten: de leerlingen. Een gemiste kans! Juist hun vernieuwende, vaak creatieve kijk op toekomstgericht onderwijs is heel waardevol én bruikbaar. Een goede insteek van het gesprek met de leerlingen geeft een goede outcome. Hoe je dat kan doen, lees je in dit artikel.

Cadeautje voor jou: 8 adviezen voor effectievere personeelswerving in het PO

Cadeautje voor jou: 8 adviezen voor effectievere personeelswerving in het PO

Veel vacatures, een handjevol reacties. Het vinden van nieuwe collega’s in het onderwijs blijft een uitdagende klus. Een onderzoeksrapport van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap laat zien dat er kansen liggen. Marieke de Kok adviseert scholen en schoolbesturen al jaren op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en weet er inmiddels alles van: “De kunst is om op het juiste moment aan de juiste knoppen te draaien.” Het interview eindigt met 8 praktische adviezen waarmee je direct aan de slag kunt. 
Succes is een mooie kernwaarde voor 2022

Succes is een mooie kernwaarde voor 2022

Succes is één van de kernwaarden van Huis Communicatie. Succes maakt blij, het geeft energie. Vorig jaar was voor ons bureau succesvol en ook komend jaar ziet het er rooskleurig uit. Ons succes maakt me trots en dankbaar. De kernwaarde ‘succes’ heb ik – net als onze andere kernwaarden - met veel zorg uitgekozen. Hier zit een gedachte achter die ik graag met jullie deel. In de laatste alinea geef ik je een advies voor in het nieuwe jaar waar zowel jij als je collega’s profijt van zullen hebben.